Erhverv

AI oversætter bare bedre

Ordbogen A/S i Odense, der er den største danske onlineleverandør af ordbøger og opslagsværker, arbejder på at gøre deres nye produkt Write Assistant bedre med kunstig intelligens. Det skal lykkes, for produktet er der, hvor fremtidens provenu skal komme fra, siger Peter Revsbech, der også mener online ordbøger snart uddør. Foto: Vibeke Volder

Ordbogen.com har netop lanceret skriveredskabet Write Assistant, som virksomhedens store fremtidssatsning. Produktet er godt, det fungerer og brugerne er vilde med det. Men hvis produktet skal blive bedre i fremtiden, så kan kun kunstig intelligens kl

ODENSE: - Vi vil med Write Assistant øge forståelsen mellem mennesker. Det har verden aldrig haft mere brug for end nu. Det kan vi vist godt sige, uden at blive alt for politiske.

Sådan siger Peter Revsbech, der er administrerende direktør ved Ordbogen.com. Odense-virksomheden har netop lanceret skriveredskabet Write Assistant, som hjælper folk med at skrive mere flydende tekster på fremmedsprog, fortæller Peter Revsbech:

- Det virker sådan, at du som dansker kan skrive en tekst på engelsk. Hvis du ikke kan huske et bestemt ords oversættelse, så skriver du bare ordet på dansk, og Write Assistant giver dig automatisk forslag til oversættelser. Du slipper altså for at gå et andet sted hen og slå det op, og du kan blive i dit flow, siger Peter Revsbech.

Write Assistant virker som en tilbygning til Microsoft Word og Google Docs, og det har været undervejs i nogle år nu. Ordbogen.com betegner produktet som virksomhedens fremtid.

- Det er der vores fremtidige provenu kommer fra. Hvis vi ikke gjorde noget som helst, så ville vores kurve gå ned ad. De trykte ordbøger holdt i hundredvis af år, og de digitale ordbøger som vi har i dag holdt nogle årtier, nu er vi altså klar til det næste udviklingstrin, siger Peter Revsbech.

Fremtidens ordbog er et integreret skriveredskab, der med hjælp af kunstig intelligens, hjælper dig med at skrive bedre tekster på fremmedsprog. Og den kan ikke kun direkte oversættelse, den kan også hjælpe dig med skrivestilen og det rigtige sprog til den rigtige målgruppe. Det er Ordbogen.com's vision.fra venstre: it-direktør Michael Walther, adm. direktør Peter Revsbech.

Største investering nogensinde

Ordbogen.com satser altså stort på Write Assistant og har derfor sat den hidtil største investering i udvikling nogensinde i gang for at gøre produktet endnu bedre til fremtiden, fortæller it-direktør Michael Walther

- Lige nu gætter programmet på oversættelser med hjælp fra algoritmer, som vores programmører har udviklet, og der er derfor en øvre grænse for, hvor godt den kan gætte.

- Vores algoritme er god nok til at være et godt og nyttigt redskab i dag. Men den kan simpelthen ikke blive bedre uden kunstig intelligens. Det er ikke muligt for mennesker at kapere alle tænkelige situationer, og hver eneste gang, vi vil gøre det bedre, så vil vi overse en masse. Hvorimod den kunstige intelligens finder alle nuancer og mønstre, og derfor laver algoritmer, som mennesker ikke kan komme i nærheden af.

Ordbogen.com har per 1. maj i samarbejde med Syddansk Universitet ansat en erhvervs-ph.d. fra Syddansk Universitet, der skal udvikle den kunstige intelligens, som skal erstatte motoren i Write Assistant. Projektet tager tre år, og alle regner med, at Write Assistant er markant bedre, når projektet er afsluttet. Men allerede ét år inde i projektet håber Michael Walther, at den kunstige intelligens er blevet så god, at den kan bruges:

- Vi har enorme mængder af data fra vores ordbøger og tekster, så den kunstige intelligens har allerede noget, som den kan begynde at lære på. Det virker jo sådan, at AI’en skal lære ved at få fodret data-eksempler. Når den har set nok, kan den begynde at gætte ret overbevisende på løsninger.

Opretter videncenter

For at sikre sig alle de rigtige kompetencer har Ordbogen.com etableret et samarbejde med i alt fem universiteter, der skal hjælpe i udviklingen af Write Assistants AI-motor, fortæller Michael Walther:

- I alt fem universiteter har indvilliget i at hjælpe til i det her ph.d. samarbejde. Det giver god mening, fordi hvert universitet har deres egen specifikke ekspertise, som de kan byde ind med. Jeg ser det som et stort puslespil, hvor alle sidder med en brik, som de kan spille ind.

- Universiteterne er motiveret af at kunne få lov til at prøve deres teorier af i praksis og se effekten af det. Du kan sammenligne det med medicinstuderende, der brænder for at komme i gang med at prøve deres teorier af på rigtige mennesker. Dataloger vil på samme måde gerne finde ud af, hvad deres forskning betyder i praksis, siger Michael Walther.

AI med sund skepsis

Selvom datalogerne fra universiteterne er dygtige og forventeligt forbedrer Write Assistant betragteligt, så har ordbogen.com en større udviklingsopgave foran sig også. For selvom motoren i produktet er kunstig intelligens, så er det faktisk alt uden om motoren, der får produktet til at køre.

- AI-motoren er kun en tredjedel af det her. Brugerfladen, opsætningen, markedsføring og alle de tonsvis af andre ting omkring Write Assistant bliver en lige så stor udfordring at udvikle på. Det skal man huske, siger Michael Walther.

Peter Revsbech nikker og skyder ind:

- Vi tror ikke, at kunstig intelligens er svaret på alting. Vi er også forretningsfolk. Og det er ikke sådan, at vi bare inviterer de her universiteter ind, smider benene op på bordet, og tænker at nu ordner AI bare det hele for os. Men vi tror på, at AI er en del af det, der skal til for at komme videre med det her. Jeg kalder Write Assistant sprogets lommeregner, og jeg tror på, at det vil revolutionere oversættelse på samme måde, som lommeregneren gjorde regning nemmere, siger han.

- Og på sigt skal Write Assistant også kunne mere end at oversætte ord. Den skal kunne sikre, at man skriver med den rigtige stil i forhold til målgruppen. Og den skal sikre, at man kan få sin personlige skrivestil med over i det andet sprog. Det er en stor opgave, men vi mener at den kunstige intelligens kan lære det, siger Peter Revsbech.

0/0
Annonce
Erhverv For abonnenter

Ausumgaard omlægger til økologisk planteavl

Erhverv

Åbner kontor i Struer: Dorte vil hjælpe små og mellemstore virksomheder

Erhverv

Købmanden holdt rejsegilde: Sammen er de stærke i Asp

Erhverv For abonnenter

4 gode tips, hvis man ønsker at tabe sig

Erhverv For abonnenter

Godt for svinebønder - skidt for forbrugerne: Syge grise i Kina udløser eksplosive prishop

Prisen på svinefars til frikadeller og nakkekoteletter til grillen har taget et ordentligt spring opad i de seneste uger, og forklaringen skal findes i Kina. Sådan lyder det samstemmende fra de to største dagligvarekæder Coop og Salling Group. Hos Coop melder informationsdirektør Jens Juul Nielsen om prisstigninger på svinekød på 10 procent. I Salling Group, der står bag Bilka, Føtex og Netto, melder pressechef Kasper Reggelsen ligeledes om højere priser på produkter, der indeholder svinekød. Kina, som er verdens største producent og forbruger af svinekød, er lammet af den alvorlige afrikanske svinepest, der vurderes at have ramt næsten en tredjedel af den kinesiske produktion. - Det er på en trist baggrund, men det er en stor fordel for de danske svineproducenter, der har set en meget kraftig stigning i noteringen på svinekød, siger Klaus Kaiser, erhvervsøkonomisk chef i Seges, landbrugets videnshus i Aarhus. Efter katastrofalt lave priser i 2018, der kastede mange svineproducenter ud i konkurs, er prisen steget voldsomt siden nytår. Ved indgangen til 2019 fik en landmand 8,30 kroner pr. kilo gris, der blev leveret til slagterikoncernen Danish Crown. I denne uge lå prisen på 10,80 kroner, og mandag stiger den yderligere til 11,10 kroner pr. kilo. Det er en stigning på 34 procent siden nytår. - Vi skal tilbage til 2001 for at se en tilsvarende kraftig stigning, så det er helt ekstraordinært. Vi forventer også, at priserne vil forblive på et højt niveau og måske endda stige yderligere, inden man får styr på det i Kina, siger Klaus Kaiser.

Erhverv

Torvehallen er solgt - nu skal bygningen gøres klar til nyt liv

Erhverv

Lokal bank leverer historisk kvartalsregnskab

Annonce