Annonce
Indland

Advokat: Færre skilsmisser kan skyldes nye regler

Jaime Saldarriaga/Reuters
Færre skilsmisser handler mere om talteknik end lykkelige ægteskaber, siger familieretsadvokat.

En del af forklaringen på, at 30 procent færre blev skilt i 2019, kan være, at mange i stedet har søgt om at blive separeret. Det mener Anne Broksø, der er formand for Danske Familieadvokater.

Annonce

Tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af skilsmisser faldt med cirka 4500 til 10.500 i 2019.

Og en del af forklaringen kan lægge i en ny regel om en såkaldt refleksionsperiode, som trådte i kraft 1. april 2019. Her kræves det, at par med børn tager tre måneder, hvor de blandt andet reflekterer over, hvad en skilsmisse gør ved børnene.

Derfor rådgiver mange skilsmisseadvokater, heriblandt Anne Broksø, par, der ønsker at komme videre med deres liv hver for sig, til at blive separeret i stedet.

Men hvis parrene gør det, forsvinder de ud af Danmarks Statistiks tal, fordi de ikke formelt er blevet skilt.

- Fordelen ved at tage en separation er, at man undgår at tage den såkaldte refleksionsperiode, siger hun.

- Hvis man søger om skilsmisse og har børn under 18 år, så ryger ind man i refleksionsperioden. Det gør, at der går mange måneder, før man bliver skilt.

- Hvis man i stedet søger om separation, kan man blive separeret med det samme, også selv om man har små børn.

Separationen betyder, at det, der kaldes retsvirkningerne af et ægteskab, ophører. Ligesom ved en skilsmisse. En retsvirkning af et ægteskab er eksempelvis, at man har underholdspligt - altså pligt til at forsørge hinanden.

Når man har været separeret i seks måneder, kan man blive skilt uden refleksionsperiode.

Derfor kan man groft sagt få skilsmissen i praksis uden at gå gennem flere måneders forløb først.

- Det vil langt de fleste foretrække. For når de går fra hinanden, vil de gerne have, at retsvirkningerne af ægteskabet ophører, siger Anne Broksø.

Hun medgiver, at Danmarks Statistiks tal viser et fald i antallet af skilsmisser før 1. april, og at de nye regler derfor er en del af forklaringen.

Af Danmarks Statistiks tal kan man ikke læse, hvor mange der er blevet separeret i 2019. De tal har Familieretshuset, og det har indtil videre fremlagt tal til og med 2018.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce