Annonce
Kultur

40-årig festival har vokseværk

Smukfest håber på at kunne vokse i fremtiden ved at udvide publikumsområdet i skoven. Festivalen ønsker allerede i 2020 at kunne invitere 2000 flere gæster med til fest i Skanderborg. Foto: Axel Schütt
Smukfest drømmer om at invitere flere gæster indenfor og vokse til 60.000 publikummere. En større festivalplads er på vej.

Smukfest: Når musikfestivalen Smukfest 7. august åbner portene i Skanderborg for den 40. festival, er det sidste gang, publikum kan opleve koncerter fra Bøgescenerne, som de kender dem.

På den anden side begynder arbejdet med at skabe de nye scener. De traditionsrige bøgescener rykkes længere tilbage for at skabe mere plads og udvide festivalområdet.

- Nogle af de ting, vi arbejder med, kan allerede opleves i år. Der er kommet en ny sti mellem det område, vi kalder "De omvendte træer" og Bøgescenerne, og så er området omkring Stjernescenen blevet udvidet, så der er mere plads og bedre udsyn, siger Poul Martin Bonde, der er formand for Smukfest.

De nye bøgescener er en del af et treårigt projekt i skoven, og de skulle gerne stå klar til festivalen i 2020.

- Det passer meget godt at sige farvel til de gamle bøgescener i jubilæumsåret, siger Poul Martin Bonde.

Annonce

Det skal du vide om Smukfests gæster

1 Til den første festival i 1980 kom der 600-1000 gæster i Bøgeskoven ved Skanderborg. I 2018 var tallet cirka 28.000 betalende partoutgæster, cirka 26.000 betalende enkeltdagsgæster (fordelt på de fem dage med entré), svarende til omkring 33.000-36.000 betalende gæster om dagen i skoven.

2 Det gør Smukfest til Danmarks næststørste, kun overgået af Roskilde Festival. Dertil kommer mere end 13.000 medhjælpere og omkring 7000 kunstnere, gøglere, medie- og musikbranchefolk, sponsorer, leverandører og handlende.

3 Omkring 48 procent af festivalens gæster kommer fra Midtjylland, cirka 13 procent fra Syddanmark, 30 procent fra hovedstaden, fire procent fra Sjælland i øvrigt og fem procent fra Nordjylland. Gennemsnitsalderen ligger omkring 38 år, og fordelingen på køn er 54 procent kvinder og 46 procent mænd.

Kilde: Smukfest

2000 flere i 2020

Forandringerne er en del af den nye skovplan, som er blevet vedtaget af Skanderborg Kommune for at sikre, at festivalen fortsat kan udvikle sig de kommende 10 år.

- Det bliver fortsat mere og mere kostbart at lave festival, og hvis vi ikke bare skal lægge det oven på publikum, vil vi gerne kunne lukke lidt flere mennesker ind i skoven, siger Poul Martin Bonde.

Da festivalen i en del år har været låst fast på det nuværende antal på omkring 53.000 gæster på pladsen om dagen, skal udvidelsen ses som en fremtidssikring af Smukfest.

- Vi skal heller ikke bare lukke flere ind uden at miste stemningen, så det har været vigtigt for os at finde den rette måde at gøre det på. Samtidig har vi haft nogle utidssvarende scener, så nogle af de største stjerner, vi får herned, kan enten ikke have hele deres produktion med eller fravælger måske helt at spille her. På denne måde kan vi imødekomme dem, samtidig med at vi giver bedre forhold til publikum, forklarer Poul Martin Bonde.

Udvidelsen skal ske uden at give køb på det udtryk, festivalen har i dag.

- Det vil vi gerne forfine. Vi gør rigtig meget ud af rammerne inde på festivalpladsen, også for at skabe det, vi kalder finurligheder - ting du ikke lige havde forventet at opleve i en skov. Det skal fortsat være et rart og flot sted at være. Den vekselvirkning, mellem skoven og musikprogrammet, er det helt store kunststykke, lyder det fra festivalformanden.

Poul Martin Bonde understreger, at publikumsudvidelsen ikke kommer til at ske på én gang.

- Det vil være noget, vi gør gradvist hen over årene for at se, hvad den nye setting kan bære. Vi regner med måske at udvide med et par tusinde gæster det første år. Over nogle år håber vi at være oppe på 7500 gæster ekstra, så vi kommer op på 60.000, når der er flest. Men det kommer helt an på, hvordan det fungerer, og det skal selvfølgelig foregå på en sikker måde, siger han.

Smukfest og økonomi

Danmarks Smukkeste Festival - og al tilknyttet virksomhed og virke - er ejet 100 procent af Skanderborg Festivalklub, der igen er ejet af sine mere end 14.000 medlemmer, der alle har stemmeret på generalforsamlingen. Medlemmerne er først og fremmest de mange tusinde medhjælpere på festivalen.

Er der overskud på årets festival, går pengene blandt andet til Smukfonden (der støtter initiativer, som bekæmper ensomhed og udsathed), til at drive Walthers Musikcafé i Skanderborg og til at sikre og udvikle festivalen.

Omsætning (ekskl. moms) i cirkatal gennem 10 år:

2008: 84 millioner kroner
2009: 87 millioner kroner
2010: 98 millioner kroner
2011: 107 millioner kroner
2012: 116 millioner kroner
2013: 127 millioner kroner
2014: 124 millioner kroner
2015: 135 millioner kroner
2016: 152 millioner kroner
2017: 165 millioner kroner

Smukfest bruger omkring halvdelen af entréindtægten på musik. I år forventer festivalen at sælge billetter for omkring 100 millioner kroner - og der er sat omkring 51 millioner kroner af til musikudgifter. I 2008 var musikbudgettet på omkring 17 millioner kroner.

Analyseinstituttet Rambøll udarbejdede i 2009 en rapport, der viste, at festivalen havde en værdi af 350 millioner kroner - og genererede et årligt provenu til Skanderborg på 42 millioner kroner. Skanderborg Kommune har samlet set kun cirka 490.000 kroner i direkte udgifter forbundet med festivalen. Til sammenligning giver Horsens Kommune og erhvervsliv seks millioner kroner i årligt direkte tilskud til lokale koncertaktiviteter.

Kilde: Smukfest

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Overskud, der ikke kan beskattes

Man skal nærmest have et hjerte af sten, hvis man ikke kan blive bare lidt glad i låget af gårsdagens historie om de 350 ældre borgere, der var til julefrokost med steg, sild, Richard Ragnvald og brune kartofler. Er man i tvivl om, hvorvidt det var en succes, der skabte glæde blandt de ældre, skal man bare se på de medfølgende fotos, der er en sand eksplosion af glæde. Deltagerne var alle "brugere" af Kær.dk, Privathjælpen og TKC Mad, der havde lavet julefrokosten for deres private kunder, der i det daglige får leveret pleje, omsorg eller mad - og som sådan kan man godt kalde det "kundepleje" og "loyalitetsopbyggende". Man kan også bare lade mundvigene vende opad og anerkende, at de ældre faktisk havde en dejlig og festlig dag sammen med andre ligesindede - hvilket man alt for sjældent hører om. Når der kommer historier fra ældre- og plejesektoren er det oftest rædselsberetninger om dårlig bemanding, uværdige forhold med for få bade og borgere, der må finde sig i først at blive taget op ad sengen til middag af et evigt skiftende personale, der sætter dagsordenen. Der er næppe megen tvivl om, at mange kommuner enten ikke har prioriteret ældreservicen højt nok eller for længe har ignoreret den demografiske udvikling, og dermed ikke i tide har taget højde for det stigende pres på ældresektoren. Og der er næppe heller tvivl om, at man mange steder i ældresektoren vil have gavn af at være nogle flere hænder. Men historien om julefrokosten viser bare også, at alt ikke drejer sig om flere penge. De ansatte i de tre firmaer bag arrangementet bruger deres fritid på at servere og sikre, at julefrokosten kan afholdes. Det er et udtryk for både arbejdsglæde og nærvær. Det er overskud af den slags, som heldigvis ikke kan beskattes, men som der er så meget brug for. Det gælder både i forhold til at rekruttere personale til ældreplejen, og det gælder i forhold til troen på, at alt ikke bare kan måles og tidssættes i et kommunalt Excel ark. Godt gået.

Kultur

Her bliver du taget virkelig godt imod

Annonce