Annonce
Portræt

27-årig tager over i guldsmedebutik

Guldsmed Nicolaisen i Nørreport Centret står over for en skillevej: Den 1. april er det 27-årige Alexander Ørum (til venstre), der står i spidsen for den gamle forretning. 60-årige Ib Lybech bliver dog i forretningen i en overgangsperiode på fire måneder. Fotos: Morten Stricker
Efter præcis 28 år som indehaver af Guldsmed Nicolaisen i Nørreport Centret overlader 60-årige Ib Lybech tøjlerne til Alexander Ørum, der i forvejen driver en anden guldsmedebutik i Lemvig.

Holstebro: I kaffestuen i kælderen under guldsmedebutikken i Nørreport Centret står et krus med ordene "I'm the boss" på bordet.

Det ER nu ikke kun chefen, der drikker af kaffekruset, men helt tilfældigt var det altså Ib Lybech, der tog sig et krus formiddagskaffe af det, da Holstebro Onsdag var på besøg.

Men nu er det snart tid til, at 60-årige Ib Lybech giver kaffekruset videre til en yngre generation.

Den 1. april overtager 27-årige Alexander Ørum nemlig butikken i Nørreport Centret. Den tidligere ejer bliver dog og hjælper til i en seniorordning i de første fire måneder for at sikre en blid overgang fra den ene generation til den anden.

Annonce
27-årige Alexander Ørum overtager den 1. april guldsmedeforretningen Nicolajsen i Nørreport Centret og dermed også kruset med teksten "I'm the Boss".

Kender allerede huset

Trods sin unge alder som selvstændig er Alexander dog ikke helt ukendt med hverken branchen eller center-butikken i Holstebro, hvor han i øvrigt er vokset op og bor.

Den 1. maj 2016 købte han nemlig Engens Ure-Guld-Sølv på Vestergade i Lemvig. Planen er, at han vil fortsætte med at drive butikken i Lemvig, der har fire ansatte, sideløbende med Holstebro-forretningen med syv ansatte.

I sin butik i Lemvig manglede Alexander en guldsmed til at klare forskellige opgaver, og aftalen blev, at han to gange om ugen fik lov til at bruge Nicolaisens guldsmed.

- Så jeg er kommet her i huset to gange om ugen i tre år, fortæller Alexander, der derfor allerede kender personalet.

- Jeg glæder mig til at komme i gang og til at komme tilbage for at arbejde i min hjemby, fortæller Alexander Ørum.

Han er også er spændt på at skulle køre en virksomhed, der er tre en halv gang større end den, han har i forvejen - og på at skulle køre to virksomheder på én gang.

Smykker i barndomshjemmet

Alexanders interesse for ure og smykker stammer fra faderen, Thomas Ørum, der arbejder i smykkebranchen og nu har et job som agent for et smykkefirma.

- Min far har altid haft ure og smykker med hjemme, og handelslysten har jeg haft, siden jeg som seks-årig stod på Hjallerup Marked og lærte at skifte batterier på urene, siger Alexander og fortæller en lille, sjov historie:

I 1984 - før Ib Lybech overtog forretningen - blev Alexanders far tilbudt at købe virksomheden af forretningens indehaver, Finn Nicolaisen. Men faderen sagde nej tak til tilbuddet.

- Vi har altid snakket om, at det var en god butik, som vi godt kunne tænke os at overtage, fortæller Alexander, der ellers begyndte sin karriere et helt andet sted.

Ødelagde ryggen

I 2012 blev helt unge Alexander udlært som elektriker.

- Skolen sagde mig ikke rigtigt noget. Jeg ville hellere ud at bruge mine hænder, fortæller Alexander, der gik direkte fra 10. klasse til lærepladsen.

Efter læretiden var overstået, skulle der ske noget nyt. Han fik derfor arbejde hos et fragtselskab i Herning, hvor han arbejdede om natten. Eller ordet arbejde er måske ikke rigtigt valgt - ordet knoklede var måske bedre.

- Jeg ødelagde min ryg og har fået at vide, at jeg aldrig kommer til at knokle sådan igen, siger Alexander, der af sin far blev opfordret til i stedet at begynde som selvstændig.

- Min far står bag mig, men han er ikke medejer, forklarer den unge indehaver af de - snart - to guldsmedeforretninger.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

'Datainformeret' er måske nok et DJØF-ord - men det er godt

I gårsdagens avis kunne man læse ordet "datainformeret". Det har om noget en klang af DJØF og offentlig forvaltning over sig. Det stod da også at læse i et citat fra en offentligt ansat leder. Skoleleder Ole Priess brugte ordet, da han skulle forholde sig til en rapport om skolernes evne til at løfte eleverne på det faglige område. Men selv om ordet måske ikke er det mest sexede i forrådet, var det både velvalgt og relevant i sammenhængen. Tænketanken CEPOS har netop offentliggjort den årlige rangliste over skolernes effekt. Den siger noget om, hvor gode skolerne er til at få karaktermæssige resultater ud af børnene ved afgangsprøven i forhold til de forventninger, man kunne have til børnene ud fra deres baggrund. Og i den opgørelse er Ole Priess' skole, Rolf Krake Skolen i Holstebro, endt langt nede på listen. Som kommunens dårligste og på en plads som nummer 1145 ud af 1415 skoler på landsplan. Det er et alvorligt tegn på, at der er udfordringer på skolen. Og det er her, det fine ord kommer ind i billedet. Skolelederen kan ikke ignorere undersøgelsen, men han kan heller ikke stille sig op offentligt og give den ret i, at hans skole er elendig til at få stoppet viden ind i hovedet på børnene. Derfor svarer han, som han gør: " … i stedet for at været datastyret og have som mit mål, at skolen skal have den højeste undervisningseffekt, så handler det for om mig om at være datainformeret, forstået på den måde, at undervisningseffekten er ét blandt flere parametre, vi skal være opmærksomme på," siger han. Og det rammer hovedet på sømmet. Skolen bliver målt og vejet på mange måder. Der er nationale test, CEPOS-undersøgelsen, trivselsundersøgelser og karaktergennemsnit. Alt sammen noget, man kan stirre sig blind på og miste helheden, hvis man målrettet jagter et resultat. Men de er alle indikatorer, som ikke må ignoreres. Man skal ikke se en elendig placering i denne undersøgelse som et facit, men som et tegn på, at noget langt fra er optimalt. Og så handle derefter. Hvis resultatet kan (bort) forklares, kan man også gøre noget for at forbedre det.

Danmark For abonnenter

Johns kæbe var blød som bølgepap efter strålebehandlinger: - Den ville smuldre væk uden tandbehandlinger

Annonce