Annonce
Biler

2019 blev gennembrudsåret for elbilerne

Tesla Model 3 sidder solidt i stolen som den mest solgte elbil herhjemme. Foto: Lars Krogsgaard
Tesla Model 3 blev den suverænt mest solgte elbil i 2019. Samlet blev der afsat over 5500 elbiler.

Elbilerne fylder meget i klimadebatten, og nu fylder de også væsentligt mere på vejene. Med et salg på 5524 eksemplarer i fjor blev 2019 nemlig året, hvor de elektriske biler for alvor fik fat. Selv om de fortsat ikke syner meget ud af et samlet salg på over 220.000 biler, er der tale om fire gange så mange som i 2018 - og væsentligt flere end i det hidtidige rekordår, 2015, hvor der blev solgt 4311 elbiler.

Salget af plug-in hybrider blev med 3885 stk. næsten en fjerdedel større end den hidtidige rekord i 2018. Fælles for begge typer er, at der kommer masser af nye modeller i 2020, så vi kan forvente stejle vækstkurver for begge slags.

Mens elbiler under 400.000 kr. foreløbig er fritaget for afgifter, har Folketinget sidst på året valgt at fastholde de lidt dyrere på en 20 pct. afgift frem for at lade dem stige, hvilket også er med til at sætte gang i væksten, hvor opladningshybriderne samtidig er begunstiget.

Annonce

Top.10 elbiler i 2019

1. Tesla Model 3: 2439 stk.

2. Hyundai Kona Electric: 663 stk.

3. Renault Zoe: 568 stk.

4. BMW i3: 434 stk.

5. Nissan Leaf: 307 stk.

6. Audi e-Tron: 224 stk.

7. Hyundai Ioniq: 191 stk.

8. Tesla Model S: 187 stk.

9. Kia e-Niro: 146 stk.

10. Tesla Model X: 108 stk.Top 10 Plugin hybrider i 20191. Kia Niro Plug-in hybrid: 1.208 stk.

2. Kia Optima plug-in hybrid: 779 stk.

3. Mitsubishi Outlander: 552 stk.

4. Hyundai Ioniq plug-in hybrid: 436

5. Toyota Prius plug-in hybrid: 261 stk.

6. VW Passat GTE: 125 stk.

7. Mercedes E-klasse Plug-in hybrid: 80 stk.

8. Volvo XC60 Twin Engine: 78 stk.

9. Volvo V90 Twin Engine: 48 stk.

10. Mini Countryman plug-in hybrid: 42 stk.

Kilde: De Danske Bilimportører

Mange nyheder

Helt store nyheder i år bliver bl.a. den nye VW ID.3 samt trillingerne VW e-Up, Skoda Citigo E iV og Seat Mii Electric, men også biler som Honda e, Mazda MX30 og Audi Q4 e-tron vil trække op. En udfordring kan dog blive, om bilproducenterne kan levere elbiler nok.

Blandt de rene elbiler blev Tesla Model 3 med hele 2439 eksemplarer den helt store vinder med et pænt stykke ned til Hyundai Kona Electric, som med 663 stk. blev nummer to, mens Renault Zoe med 568 biler besatte tredjepladsen.

Når vi taler om opladningshybrider, ligger Kia Niro PHEV som det foregående år nummer et, denne gang med 1208 biler, mens Kia Optima PHEV og Mitsubishi Outlander PHEV følger efter med henholdsvis 779 biler og 552 biler.

Her byder 2020 på en lang række nye modeller. Mange er sat i søen, fordi EU strammer kravet over for bilproducenterne, som skal have CO2-udledningen ned. Her kan plug-in hybriderne, som kan lades op fra elnettet og kører delvist på benzin og strøm, være med til at hjælpe. I hvert fald på papiret, det kræver nemlig et kørselsmønster, hvor du kan køre meget på strøm fra elnettet, hvis du skal kunne leve op til måltallene.

Hyundai Kona Electric besætter andenpladsen på listen over de mest solgte elbiler i fjor. Foto: Lars Krogsgaard
Renault Zoe, der lige er kommet i en ny version, blev nummer tre i det forgange år. Foto: Renault
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi skal kunne stole på kontrolrapporterne

Der er ret stor sikkerhed for, at man ikke bliver syg af at spise danske fødevarer - eller fødevarer solgt i Danmark. Det skyldes blandt andet en ret finmasket fødevarekontrol, som er til for at sikre forbrugerne mod dårlige, ulovlige og skadelige fødevarer. Kontrollen finder sted i alle led, og resultaterne offentliggøres på fødevarestyrelsens hjemmeside, hvor alle kan læse med. Mest kendt for forbrugerne er nok smiley-ordningen, som ved indgangen til butikker og restauranter fortæller, om der er styr på alt fra rengøring, til egenkontrol og papirarbejdet. Men også rapporterne fra produktionsleddet findes på nettet. Det er en fin sikkerhed for forbrugerne, men det er samtidig en velfungerende, moderne udgave af gabestokken for dem, der træder ved siden af. Derfor er det altafgørende, at vi kan stole på det, der står i Fødevarestyrelsens rapporter. Før jul - lige mens de fleste af landets husstande havde en and på indkøbssedlen - kom en rapport fra kontrolbesøget hos Dan Duck i Struer frem. Den fortalte blandt andet om massive problemer med medarbejdernes håndhygiejne. En sand bombe under virksomhedens julesalg. Problemet var blot, at rapporten indeholdt fejl på det område. Fejlen endte i medierne, og det har uvægerligt påvirket salget. Medierne havde ganske forståelig tillid til fødevarestyrelsen, præcis som forbrugerne har. Dan Duck er netop nu ved at regne på, hvad den fejlagtige rapport har kostet og forventer at lægge sag an mod Fødevarestyrelsen for de millioner, virksomheden er gået glip af. Sagen er på alle måder uheldig, og den viser bagsiden af medaljen ved et ellers velfungerende system baseret på stor tillid fra befolkningen. Vi vil have sunde og hygiejniske fødevare produceret under ordentlige forhold. Og med de offentlige kontrolrapporter har vi mulighed for at fravælge dem, vi ikke stoler på. Det er rigtig godt. Men rapporterne har en kæmpe magt, og selv myndigheder laver fejl. Men den store magt, som kontrolrapporterne har, gør det tæt på utilgiveligt at fejle.

Annonce