Annonce
Udland

1716 sundhedsmedarbejdere er smittet af coronavirus i Kina

str/Ritzau Scanpix
Der meldes om mangel på udstyr på hospitaler i Kina, hvor seks sundhedsmedarbejdere er døde under virusudbrud.

Et igangværende udbrud af det smitsomme coronavirus har store konsekvenser for sundhedspersonalet i Kina.

Annonce

Således er 1716 kinesiske sundhedsmedarbejdere blevet smittet med virusset. Seks af dem har mistet livet.

Det oplyser Kinas sundhedskommission ved en pressekonference fredag.

- Lige nu er arbejdspresset på sundhedspersonalet ekstremt stort. Deres muligheder for at arbejde ordentligt og få hvile er begrænsede.

- Det mentale pres er stort, og risikoen for smitte er høj, siger Zeng Yixin, der er viceminister ved sundhedskommissionen.

Over 87 procent af det smittede sundhedspersonale befinder sig i Kinas Hubei-provins. Det er her, at virusudbruddet har sit epicenter.

Virusset har kostet omkring 1380 personer livet og smittet over 60.000.

Sundhedskommissionen oplyser, at der er brug for yderligere undersøgelser, for at finde ud af hvor mange sundhedsmedarbejdere der er smittet.

Kinesiske embedsfolk og hospitaler har flere gange berettet om, at der er mangel på udstyr - herunder ansigtsmasker.

En læge, der døde i sidste uge efter at være blevet smittet med coronavirus, havde tidligt forsøgt at advare imod virusset. Lægen, 34-årige Li Wenliang, var dog i stedet blev irettesat af myndighederne.

Det har blandt andet ført til, at flere kinesere offentligt har givet udtryk for utilfredshed med regeringen, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Ud over det omfattende udbrud i Kina er virusset bekræftet i mere end 25 lande. Blandt de ramte lande er Sverige, Tyskland og USA.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce