Annonce
Indland

12.000 ansatte skal uddannes i bedre kommunikation med patienter

Læger og andre ansatte på sygehusene, i alt 12.000 personer, skal over de næste fire år på kursus for at kommunikere bedre. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Region Syddanmark vil gøre læger, sygeplejersker og sosu-assistenter bedre til at forstå og tale med deres patienter.
Annonce

Hvad sagde lægen? Det spørgsmål er ikke nødvendigvis let at besvare, selvom man lige har talt med lægen.

Kommunikationen mellem sundhedspersonale og patienter kan være vanskelig, og derfor er det nødvendigt at uddanne personalet i at kommunikere, så patienterne forstår det - og så hverken de eller personalet misforstår noget.

Det indgik allerede som en del af Region Syddanmarks budgetaftale for 2020, hvor det blev besluttet i oktober sidste år, at sundhedspersonalet skal blive bedre til at kommunikere med patienterne. Forleden besluttede regionsrådet at tilbyde 12.000 sundhedsmedarbejdere at komme på et kursus i kommunikation.

Tilbuddet gælder primært læger, sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter, som i løbet af de kommende fire år får mulighed for at dygtiggøre sig på et tredages kursus.


Vores medarbejdere står ofte i svære situationer, hvor de eksempelvis skal forklare patienter om et behandlingsforløb i kølvandet på en barsk besked.

Poul-Erik Svendsen (S), fmd. Sundhedsudvalget i Region Syddanmark


- Selv den bedste kan altid blive bedre, og man bliver aldrig færdig med at træne sine færdigheder i at kommunikere. Vores medarbejdere står ofte i svære situationer, hvor de eksempelvis skal forklare patienter om et behandlingsforløb i kølvandet på en barsk besked, og her er det godt med nogle værktøjer at støtte sig til, så patienten får den nødvendige information, siger Poul-Erik Svendsen, formand for Sundhedsudvalget i Region Syddanmark.

Odense Universitetshospital, OUH, i jubil¾umsbemaling. Arkivfoto: Michael Bager

Regionen har afsat 5,9 millioner kroner i 2020 og 2021, 5,35 millioner kroner i 2022 og derefter 4,3 millioner kroner årligt til uddannelse af medarbejderne i kommunikation.

Uddannelsen tager udgangspunkt i en model kaldet Calgary Cambridge, som kan bruges til at skabe struktur i en samtale med patienter og pårørende. Den hjælper personalet med både at forstå patientens dagsorden og sikre en klar dialog.

Kommunikationsmetoderne er allerede en del af uddannelsen af blandt andre sygeplejersker.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro

Taxa-selskab gået konkurs

Annonce