Annonce
Kultur

Vinder fundet i egne rækker: Logoer bedømt uden afsender-navne på

Vinder-logoet beskrives af bestyrelsen som "enkelt, genkendeligt og tager udgangspunkt i Slagteriets sydvendte facade i sin meget ikoniske form." Pia Stræde Palmelund har som direktør for Slagteriet været med til at udpege de seks finalister. Arkivfoto: Morten Stricker
Logoet kender indtil videre kun den bestyrelse, der pegede på det, men vindernavnet er velkendt i forbindelse med Slagteriet. Det har ikke givet anledning til nogen problemer, fordi konkurrencen om 10.000 kroner har været præget af gennemsigtighed, siger direktør.
Annonce

Holstebro: Der var såvel etablerede kendte kulturkræfter som privatpersoner med i det opløb af indslag, som dystede om 10.000 kroner i Slagteriets Design Konkurrence.

I sidste ende blev det en af Slagteriets "egne" i Morten Kromann, der blev udvalgt af Slagteriets bestyrelse. Kunstnerduoen Jens & Morten, hvor Morten Kromann er den ene halvdel, har været synonymt med Slagteriet siden dets start som kultursted.

Der var kommet 110 andre forslag, men nul sure opstød eller anklager om nepotisme siden offentliggørelsen i fredags, forklarer direktør hos Slagteriet, Pia Stræde Palmelund.

- Slet ikke. Det er også derfor, at hver af de seks endelige indstillinger er blevet præsenteret for bestyrelsen uden information om afsender-navne. Så det er logoet i sig selv, der er blevet vurderet, siger Pia Stræde Palmelund.

Det har derfor heller ikke været på tale at gøre konkurrencen forbudt for folk med tilknytning til bygningerne ved Struervej.

- Vi har valgt at gøre konkurrencen åben for alle, fordi der er så mange grupperinger med en eller anden - eller fremtidig - tilknytning til Slagteriet, at med sådan en regel ville vi diske halvdelen af Holstebro fra at deltage. Så længe der har været den gennemsigtighed, som der har været, ser vi ingen problemer, siger direktøren om forløbet, hvor bestyrelsen fik finalisterne præsenteret med selve logoet og intet andet på nær "logo1", "logo2" og så videre.

Vi har valgt at gøre konkurrencen åben for alle, fordi der er så mange grupperinger med en eller anden - eller fremtidig - tilknytning til Slagteriet, at med sådan en regel ville vi diske halvdelen af Holstebro fra at deltage. Så længe der har været den gennemsigtighed, som der har været, ser vi ingen problemer.

Pia Stræde Palmelund, direktør, Slagteriet.

Annonce

Tid til forberedelse

Vinder-logoet må man vente med at se indtil uge 14.

- Det følger den tidsplan, vi har lagt inden offentliggørelsen, sammen med Peoplez (reklamebureau, red.), der nu i ugerne 9 til 13 skal have tid til at arbejde med farvevalg, skrifttyper, og hvordan det vil se på forskellige materialer, skilte og så videre, siger Pia Stræde Palmelund.

Blandt de 111 indkomne forslag er der både tale om deltagere fra hele Midt- og Vestjylland, fra kulturmiljøer som Dansk Talentakademi samt andre selvstændige grafikere.

Det var Pia Stræde Palmelund og Slagteriets bestyrelsesformand Asbjørn Christensen, der pegede på de seks finalister, og pengepræmien stammer fra et budget, Slagteriet har lagt for sin visuelle identitet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce