Annonce
Vinderup

Ønske til staten: Lav cykeltunnel ved ny cykelsti

En cykelsti langs Viborgvej mellem Skave og Mejrup står fortsat højt på kommunens ønske om cykelstier langs statsveje. Men det samme gælde en cykeltunnel under rute 34 lige vest for Mogenstrup, som kommunen næste år forbinder med Sevel med en cykelsti. Arkivfoto: Morten Stricker
Kommunen sender nu et ønske til staten om at fremrykke en tunnel, hvor skolevejen fra Sevel til Mogenstrup krydser den trafikerede rute 34.

Sevel/Holstebro: Kommunen vil nu sende et ønske til staten om at få etableret en cykeltunnel på det sted, hvor vejen mellem Sevel og Mogenstrup krydser rute 34, som er landevejen mellem Skive og Haderup og videre til motorvejen ved Herning.

Ønsket er indsendt i forbindelse med, at Vejdirektoratet har efterlyst forslag til cykelstier og andre forbedringer for cyklister ved statsvejene.

I forvejen har Vejdirektoratet et projekt med forbedringer på rute 34, hvor vejen skal udvides, og herunder er der netop et forslag om også at etablere en cykeltunnel ved Mogenstrup, som vil gøre krydset mere sikker for krydsende cyklister.

Elever fra Mogenstrup går i skole i Sevel, og kommunen har allerede afsat penge til, at der i 2020 anlægges en seks kilometer cykelsti på strækningen mellem Mogenstrup og Sevel.

- Det vil være meget hensigtsmæssigt, hvis staten samtidig anlagde den stitunnel, som der alligevel er planer om, siger Klaus Flæng (S), der er formand for teknisk udvalg.

Annonce

Andre cykelstier

En anden cykelsti, som har højeste prioritet i kommunens ønsker til Vejdirektorat, er en cykelsti langs Viborgvej mellem Mejrup og Skave.

På 3. pladsen blandt ønskerne kommer en kort cykelsti på strækningen fra Ulfborg langs Holstebrovej til krydset ved Vembvej. Det er kun her, der mangler cykelsti på strækningen mellem Ulfborg og Vemb.

På 4. pladsen er et ønske om en forlængelse af cykelstien fra Hestbjergvej vest for Holstebro til Råsted.

- Vi ved jo ikke, om vore ønsker bliver opfyldt, så det kan tage en del år, siger Klaus Flæng.

Vejdirektoratet anlægger ikke cykelstier langs kommunale veje men kun langs statsveje.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce