Læserbrev

Ældre-glæden. Tak til dem, der byggede velfærdssamfundet

Jens Kristian M. Nielsen. Pressefoto

Debat: Tak, mor og far, for alt det I har gjort for mig og mine jævnaldrende!

Jeg er 50 år - midt i livet og får lov at leve på skulderne af en generation, som kendte til små kår. Det fortælles om min bedstemor, at hun overvejede at sende et julebrev til sin søster, - men undlod på grund af prisen på frimærket!

Mine forældre delte altid en sodavand. Det gjorde de, ikke fordi de ikke havde pengene, men fordi de huskede, hvordan det var ikke at have til dagen og vejen. Og så gjorde de det for at spare op, så jeg og mine søskende aldrig skulle komme til at mangle noget, hvis det stod til dem.

Mine forældre er ikke enestående, en hel generation har bygget det velfærdssamfund vi kender i dag, - og som vi tager for givet!

Jeg føler bare trang til at sige TAK!

Og tænk sig! Der er folk på min alder, som omtaler de ældre som ”ældrebyrden”! Det gør mig ked af det, - og ikke mindst vred.

KD vil sikre en bedre og mere tryg otium for ældre, med en pensionsalder på 67 år. Der skal stadig være en offentlig pension. Ikke alle værdier skal placeres i store pensionskasser, men være underlagt demokratisk styre.

”Men lever de ikke længere, så kan de vel også arbejde lidt længere?”

Jo nogen kan; og tak for det!! Lad os belønne dem. Men nogle er nedslidt, fysisk eller psykisk før en bestemt åremål!

Seniorpensionsordningen, som regeringen lige nåede at få vedtaget, kan sagtens, efter nogle tilretninger, være et godt udgangspunkt for at de, der ikke magter et job, kan gå fra i fred. De skal ikke forfølges af en jobkonsulent fra kommunen, men de skal til et par samtaler på arbejdsmedicinskklinik.

De, der så har hjælp behov, skal behandles med værdighed og tillid. Det er vigtigt, at folk, som klarer sig selv, efter de er fyldt 75 år, får tilbudt en samtale med kommunen for at sikre, at man har den fornødne hjælp i eget hjem.

Man skal kunne bo længst muligt i eget hjem, - hvis det ønskes! Plejehjem skal være lokale, tæt på hjemstavn, med god nærende mad, mulighed for medbestemmelse og nærhed. Der SKAL være midler nok, så at personalet ikke løber stærkt hele dagen og går grædende hjem med dårlig samvittighed. Der SKAL være tid til at tage med på besøg, en tur i skoven eller kirken.

Den sidste tid skal være en god tid! Derfor har hospice også altid været KDs hjertebarn, ligesom der skal være bedre muligheder for orlov til at passe pårørende den sidste tid. Det handler om at skabe rammer for ”Det gode liv” - hele livet.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv For abonnenter

Gråkjær henter stor ordre 'på hjemmebane'

Holstebro

Stor materiel skade: To biler stødte sammen i kryds

Struer For abonnenter

På visit i virkeligheden: Vi får fanget nogle børn tidligere og givet dem den hjælp, de har brug for, tidligere

Holstebro

Budgetgyser: Kæmpestor usikkerhed om kommunens økonomi

Danmark For abonnenter

Carl Holst om balladen i Venstre: Jeg fik ret, men ikke min vilje

Leder For abonnenter

Hvad blev der af valgløfterne?

Da Socialdemokraterne for få måneder siden førte kampagne for at overtage regeringsmagten, var investeringen i at få gjort Holstebro-motorvejen helt færdig i fokus. Hullerne i motorvejsnettet rundt om Herning skulle lukkes. Ingen tvivl om det. Projektet var en del af det - omfangsrige - katalog over trafikinvesteringer, som Socialdemokraterne var rejsende med i valgkampen. Og for en af partiets store stemmeslugere - og den af partiets kandidater med absolut flest stemmer i Vestjyllands Storkreds - Annette Lind, var motorvejshullerne en decideret mærkesag. Nu er det for alvor blevet politisk hverdag. Løfterne fra valgkampen skal omsættes til realiteter, og så ser verden pludselig anderledes ud. Transportminister Benny Engelbrecht var i går i samråd, hvor han understregede - ligesom han gjorde her i avisen i sidste måned - at forhandlingerne om nye trafikinvesteringer starter med et blankt stykke papir. Med andre ord er ingen af de projekter, partiet har støttet før valget, nu prioriteret højere end andet, der måtte dukke op i forhandlingerne med støttepartierne. Traditionelt er asfalt og motorveje ikke højt på dagsordenen hos SF og Enhedslisten, som Socialdemokraterne skal have med på vognen, så motorvejen har igen fået lange udsigter. Det er rigtig ærgerligt, for der er stadig et solidt politisk flertal på Christiansborg for at lukke hullerne. Hvis Socialdemokraterne vel at mærke stadig er af den overbevisning. Men intet tyder på, at det flertal kommer til at indgå en aftale på et område, hvor interesserne er mange, og ønskerne til investeringer er stort set uendelige. Lokale politikere og erhvervslivet har således fortsat en stor opgave i at gøre opmærksom på, at hullerne i motorvejsnettet er et problem. Ikke mindst i forhold til trafiksikkerheden. Ved en lignende vejstrækning ved Brande resulterede en periode med hul i motorvejsnettet i adskillige ulykker og flere dræbte. Man kan frygte, at det samme bliver resultatet her. Det er blot to uger siden, en 47-årig mand mistede livet i et frontalt sammenstød på den udskældte strækning.

Holstebro

UCH-elever viste deres skills frem

Portræt For abonnenter

Dansemusen der fandt ud af, at hun hellere ville være bag scenen

Vinderup

Nye byggegrunde skal stå klar til sommer

Vinderup

Ønske til staten: Lav cykeltunnel ved ny cykelsti

Annonce