Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Superligaens dyreste trøje


Superligaens dyreste trøje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvem har Superligaens dyreste trøje?

Superliga-klubberne har efterhånden fået præsenteret deres nye spilletrøjer, og der er nogle flotte nogle i blandt. Der er meget stor forskel i priserne på de forskellige trøjer, som svinger mellem 350 og 700 kroner.

Hvis det stod til klubberne selv, ville de formentlig gerne sælge dem billigere til fansene, men producenterne har også noget at sige. Oftest stiller de 3-5 designmuligheder til rådighed for klubberne, som så selv kan vælge, og priserne er oftest fastlagt i forhold til det givne design.

Nogle af klubberne har valgt at fortsætte i den samme spillertrøje fra sidste sæson, men de fleste har valgt at præsentere nye spilledragter. FC Helsingør er helt nye i Superligaen, og derfor følger også en ny, spændende dragt. Du kan læse mere om trøjerne og Superligaen generelt her.

FC Midtjylland fik hjælp fra en fan

FC Midtjylland er blandt de få hold, som ikke har lavet en ny trøje op til denne sæson. De fortsætter i de flotte dragter fra 2016/2017-sæsonen, og den er også blandt de flotteste, klubben nogensinde har spillet i.

Faktisk har de fået hjælp udefra til designet af trøjen. De havde i første omgang offentliggort spillersættet på Facebook, og den tiltrak opmærksomhed fra klubbens fans. En følger ved navn Jan valgte herefter at uploade sin redigerede version af trøjen, og den tog klubben og hovedsponsor Det Faglige Hus imod med kyshånd.

Den oprindelige version havde Det Faglige Hus printet med forsiden med en hvid baggrund, hvilket ikke så godt ud på den sorte og røde baggrund. Det redigerede logo falder i et med resten af trøjen, og det er til stor tilfredshed for FC Midtjylland og Det Faglige Hus:

  • Vi synes ikke, at trøjen så helt rigtig ud med den hvide kasse, som vi normalt bruger. Vi forstår godt, at FC Midtjylland havde sat den på, for det er sådan, vi normalt bliver eksponeret, men i dette tilfælde kunne vi godt se, at der skulle en ændring til, siger kommunikationschef i Det Faglige Hus, Mette Jul, til fcm.dk
  • Samtidig blev vi i går insipireret af et opslag på Facebook fra en FC Midtjylland-fan, hvor han havde redigeret i vores logo, og derfor har vi henover natten arbejdet på at udvikle et nyt logo, som vi håber, at alle bliver glade for, siger Mette Jul.

Hvem har Superligaens pæneste trøje?

Svaret på det spørgsmål vil nok variere efter, hvor i landet man spørger, men der er mange gode bud i årets Superliga. På den københavnske Vestegn vil de fleste nok synes, at Brøndbys trøjer er de pæneste, mens de er mere glade for hvid i den centrale København.

De fleste kan blive enige om, at trøjerne skal være relativt enkle i sit design, og det ser mindre godt ud med en masse annoncering på trøjen. FC Midtjylland, Hobro og FC Helsingør har alle to sponsorater på trøjen, og det kan se en anelse rodet ud.

Heldigvis for FC Midtjylland går Det Faglige Hus rimeligt i spænd med den resterende del af trøjen, men JBS-logoet ville de fleste nok gerne undvære. Hobros gule dragter er om muligt endnu mere kaotiske, og den ligger i den mindre gode ende af skalaen.

Vi er klare fortalere for et enkelt design og få forskellige farver på en fodboldtrøje. Det taler for FC Københavns, Lyngbys og AC Horsens' trøjer, som alle har enkle farvekombinationer.

AC Horsens har som den eneste klub i Superligaen ikke nogen hovedsponsor, og det gør virkelig meget for trøjens udseende. Mens det nok ikke pynter på en i forvejen presset økonomi, så fremstår den gule trøje meget stilren.

Kombinationen af gul og sort er ikke altid en vinder, men Hummel har ramt et meget enkelt design.

Designet er konservativt og fansene kan lide det

Generelt er Superliga-klubberne meget konservative i valget af design, og det er fornuftigt i en fodboldverden, hvor afstanden mellem klub og fans stiger løbende. Klubbens farver og logo er blandt de eneste konstanter i moderne fodbold, og derfor skal klubberne passe meget på, når de ændrer i trøjerne.

Man har set udenlanske ejere som f.eks. Vincent Tan i Cardiff City, der valgte at ændre farven på spillertrøjen, og han fik straks samtlige fans imod sig. Heldigvis er de danske Superliga-klubber mere fornuftige, når det kommer til trøjevalg.

Hobro og OB er de eneste klubber, der har foretaget større ændringer i designet. Hobro er gået fra en stribet version til en mere enkel, gul trøje, som minder om deres tidligere spillertrøjer.

OB fortsætter med de klassiske striwer, men de er væsentligt tyndere i forhold til de tidligere trøjer. Den nye trøje ser en anelse mere kaotisk ud, og de klassiske, tykkere striber ser umiddelbart pænere ud.

Stjerner på trøjen

Klubberne har muligheden for at placere en stjerne over klublogoet, der symboliserer de vundne mesterskaber. FC København vandt klubbens 10. mesterskab i 2003, og derfor tilføjede de endnu en stjerne på den hvide trøje.

FC København og Brøndby har som de eneste Superliga-klubber to stjerner på trøjen, mens AGF har en enkel stjerne. KB, AB, B93, B1903, BK Frem, Esbjerg og Vejle har alle vundet over fem mesterskaber, og har derfor en stjerne på trøjerne, men de spiller i øjeblikket ikke i Superligaen.

Brøndbys trøje er kåret til en af verdens pæneste

The store, engelske medie The Telegraph har kåret Brøndbys gule hjemmebanetrøje til en af verdens 15 pæneste trøjer i 2017/2018-sæsonen. De hæfter sig særligt ved farverne samt det faktum, at Hummel har produceret trøjerne.

De mener, at den gule og blå farvekombination er en sikker vinder i fodboldverdenen, og den vækker minder om den legendariske brasilianske landsholdstrøje. De mener samtidigt, at en dansk fodboldtrøje skal være produceret af Hummel, og de henviser derudover til den klassiske landsholdstrøje fra 1992, som det danske landshold vandt EM i.

Om annoncørbetalt indhold på vores nyhedssites

Indholdet i denne artikel er ikke lavet af vores redaktion, men af annoncøren selv eller dennes samarbejdspartner.

Vi er optaget af, at der er en tydelig skillelinje mellem redaktionelt og kommercielt indhold.
Hvis du oplever, at denne eller andre annoncer er utydeligt mærket vil vi gerne høre det fra dig.