Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Handicap-forbedringer på vej til Ulfborg Station

Det er ledelinjer som denne, der skal anlægges på Ulfborg Station. Foto: BaneDanmark

Handicap-forbedringer på vej til Ulfborg Station

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Regeringen og Dansk Folkeparti har afsat midler til at øge tilgængeligheden på 12 danske stationer. Stationen i Ulfborg er et af de 12 projekter.

Ulfborg: Det er sikkert de færreste, der tør færdes med lukkede øjne på en togperron. Men det er dagligdagen for blinde Thomas Dalgaard fra Struer, der dagligt færdes rundt på de nordvestjyske togstationer uden ledsager. På flere af perronerne, inklusive stationerne i Struer og Ulfborg, kan det ofte være vanskeligt at orientere sig blandt toglyde, menneskemylder og de potentielt farlige højdeforskelle mellem skinner og perron.

Der mangler nemlig ledelinjer overalt på perronerne i Danmark, der er små forhøjninger i stenfliserne, som blinde bruger til at orientere sig. Men nu er der hjælp på vej. Regeringen og Dansk Folkeparti satte i efteråret 50 millioner kroner af til at forbedre tilgængeligheden på 12 perroner landet over, og nu er det kommet frem, at Ulfborg er en af de stationer, der får del i midlerne til anlægning af ledelinjer. Det glæder 27-årige Thomas Dalgaard, der siden teenageårene har færdedes uden ledsager på de nordvestjyske perroner.

- Det er af stor betydning. For det kan blandt andet være svært at finde en plads på perronen, hvor man ikke står for tæt på perronkanten, siger han.

I alt er der afsat 2,2 millioner kroner til anlægningen af både ledelinjer og såkaldte opmærksomhedsfelter på de fire små stationer, som Ulfborg deler pulje med. Opmærksomhedsfelterne hjælper blinde til at blive opmærksomme på blandt andet baneoverskæringer, knæk- og retningsskift på ledelinjen og markering af, hvor togets døre åbner.

- Det er af stor betydning. For det kan blandt andet være svært at finde en plads på perronen, hvor man ikke står for tæt på perronkanten.
Thomas Dalgaard, blind

Opfordrer til forsigtighed

Jørn Kjær, der er konsulent i Dansk Blindesamfund med ansvar for Holstebro, Struer og Lemvig, er taknemmelig for puljemidlerne, men opfordrer til omtanke, når anlægsarbejdet skal udføres:

- Vi er glade for, at det bliver lavet, men vi vil meget gerne tages med på råd. For den løsning med ledelinjer, som man for eksempel har i Holstebro gågade, fungerer ikke optimalt, fordi den type af ledelinjer, man har valgt, bliver slidt med tiden, siger han.

Ifølge BaneDanmark, der ejer landets perroner, vil ledelinjerne være i drift inden udgangen af 2018.