Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Thriller: Den sidste gode mand

Svenske Fares Fares viser sit talent som egyptisk strømer i "Cairo Confidential". Foto: Scanbox

Thriller: Den sidste gode mand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hårdkogt noir og intim skæbnefortælling fusioneres overbevisende i svenske Tarik Salehs politiske thriller om et betændt system i fald.

Januar, 2011. Kairo koger. Den egyptiske Præsident Mubaraks regime er under pres fra en befolkning, der længes efter reformer og demokrati. Urolighederne kulminerer under den Den egyptiske revolution, hvor byens vrede befolkning strømmer ud i gadedemonstrationerne med håb for fremtiden og frygt for fortiden. For når regnskabets time oprinder, er der ganske få, som kan kaldes pletfri i et system, hvor korruption, afpresning og magtmisbrug er blevet en uhyggeligt naturlig del af hverdagen.

Midt i denne heksekedel af angst og forventning finder vi major Noredin Mostafa. Hårdkogt, småalkoholiseret og storrygende storbypanser med den moralske integritet nogenlunde i behold. Selvfølgelig modtages der bestikkelse og ydes vennetjenester til husbehov, men i alvorlige sager skal ret være ret. Sådan ser Noredin på verden, men hans retfærdighedssans sættes på den ultimative prøve, da en ung kvinde findes myrdet med halsen skåret over i et af The Nile Hiltons luksushotelværelser. Vidnet, Salwa, en ung sudaneser og rengøringspige på hotellet, er forsvundet ud i ghettoen, og selvom alt peger op i systemet mod byggematadoren Shafiq, lukkes sagen selvsikkert af politichefen. Det må være selvmord.

Men Noredins samvittighed byder ham at følge sagen videre, og sporet peger mod en omfattende afpresningsring, hvor en uoverensstemmelse er gået grueligt galt. Naturligvis bringer Noredins nysgerrighed ham i forbrydernes søgelys, men samtidig presses han også ovenfra af et system, der ikke bryder sig om skandaler og ubalance i tingene.

 

Udenom klicheerne

Med sikkert øje for at iscenesætte en langsomt opbyggende konflikt, samtidig med at der styres uden om de tungeste thrillerdramaklichéer, sætter den svenske instruktør Tarik Saleh elegant og enkelt sin fortælling sammen, så det egyptiske folks retfærdighedstørst spejles i Noredins egen skæbne.

I et listigt træk deler Saleh fortællesporene, så vi ikke kun er vidne til strømerens arbejde og kamp i systemets lukkede cirkel, men ligeledes følger den unge, sorte pige, der har været vidne til drabet og med lethed ville kunne udpege moderen. Hvis ellers mændene oppe i systemet bekymrede sig det mindste om hende. Men hun betragtes arrogant som en uvæsentlig brik i korruptionsspillet og regnes ikke for det skidt, hun fejer sammen på Hilton-hotellets værelser. Hendes værdi som menneske og vidne ligger på nulpunktet.

Det er paradoksalt nok dette menneskesyn, der bringer Noredin og Salwa sammen, og som giver næring til den opstand, der ender med at vælte systemet, og det er præcis den tanke, som Tarik Saleh så overbevisende griber og får vævet ind i "Cairo Confidential"s socialt observante beretning om moralsk armod og personlig frelse. Uden at filmskaberen derved går på kompromis med spændingsmomentet, der dog hælder mere til den indre, langsomt ulmende spænding frem for den ydre, der har en tendens til at jage efter billig adrenalin.

Herhjemme kender vi bedst svenske Fares Fares fra action og komedier samt rollen som politiassistent Assad i filmatiseringerne af Jussi Adler-Olsens thrillerkrimiserie om Afdeling Q, men en figur som Noredin i "Cairo Confidential" viser, at han har masser af hovedrollegennemslagskraft og med lethed formår at gøre en lidt stiv noir-strømer til et levende menneske, hvis efterforskning og oprør mod systemets gennemsyrede råddenskab vi som publikum ønsker at investere følelser i.

"Cairo Confidential"

Thriller, svensk/fransk/tysk/dansk, 106 minutter, tilladt over 11 år.