Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Centraliseringen der slog fejl


Centraliseringen der slog fejl

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forliset i Skat er det klokkeklare eksempel på, at centralisering ikke virker i et land som Danmark. Det mener både Danmark på Vippen, Landdistrikternes Fællesråd og Dansk Told og Skatteforbund.

Den centraliserede styrelse Skat fik en levetid på 12 år. Nu splitter skatteminister Karsten Lauritzen (V) den op i syv uafhængige styrelser, der bliver placeret rundt omkring i landet. Tilbage står en døende mastodont, der er kommet til at hænge på en perlerække af skandaler.

- Vi har her verdens bedste eksempel på, at centralisering ikke virker. Langt de fleste af de medarbejdere i Skat, der skal flyttes ud i landet, er jo allerede blevet flyttet en gang - det var bare den anden vej. Det fik katastrofale følger. Nu er det endelig gået op for regeringen, at embedsværket skal tvinges til at indse, at arbejdet med at inddrive skat skal foretages så tæt på borgerne og virksomhederne som muligt. Det er altså også noget, der siger sig selv, siger Kim Ruberg, næstformand i organisationen Danmark på Vippen, der repræsenterer en lang række provinskommuner og virksomheder.

De følger, han kalder katastrofale, er kollapset i inddrivelsen af skat på grund af et dårligt it-system, at udenlandske svindlere har kunnet lænse statskassen for mere end 12 milliarder skattekroner, og at Skat har opkrævet ejendomsskatter på et helt forkert grundlag.

Centralisering ser godt ud i regnearket. I praksis fungerer det ikke, fordi der mistes fokus på kerneopgaver. Det er Skat et rigtig godt eksempel på. 
Steffen Damsgaard, Landdistrikternes Fællesråd
Flere arbejdspladser lokalt
Det nye skattevæsen vil, når det er fuldt udrullet, være placeret i 26 forskellige byer med både de syv hovedkvarterer og de mindre skattecentre. Det betyder flere arbejdspladser i størstedelen af byerne:Hjørring: +20

Thisted: +50

Aalborg: +140

Struer: +50

Skive: Uændret

Randers: +150

Grenaa: Uændret

Herning: +40

Silkeborg: +70

Aarhus: +110

Ringkøbing: +170

Horsens: +20

Ribe: +60

Tønder: +80

Haderslev: +170

Middelfart: +150

Odense: Uændret

Svendborg: +100

Maribo: +30

Roskilde: +240

Næstved: +170

Køge: +100

Høje Taastrup: +60

Fredensborg: -80

København: -300

Rønne: +20

Kilde: Skatteministeriet

Flyt mere ud

Kim Ruberg hilser nedlægningen af Skat til fordel for syv nye styrelser velkommen - især på grund af tendenserne til decentralisering og arbejdspladser, der bliver placeret uden for hovedstadsområdet.

Han forstår dog ikke, at den største af de syv styrelser fortsat skal ligge i København - den der blot kommer til at hedde Skattestyrelsen.

- Det er helt forkert. Det er netop den styrelse, der skal tage sig af virksomhederne, og den vigtigste og største del af Danmarks virksomheder ligger altså ikke i København. Det er ikke der, at værdierne i Danmark bliver skabt. Den bør også flyttes, siger han.

Og i samme moment undrer han sig over, at regeringen tager konsekvensen og decentraliserer en stor del af skatteopkrævningen, kort tid efter minister for offentlig innovation Sophie Løhde (V) gjorde sig til talsmand for at centralisere indkøb i det offentlige.

- Det kan kun være, fordi hun har lyttet for meget til Finansministeriets embedsmænd (Løhdes ministerium er en del af Finansministeriet, red.). Det er forbløffende, at disse to ting kan ske samtidigt. Det tyder på, at de mest centrale embedsmænd i administrationen endnu ikke har forstået centraliseringens konsekvenser, siger Kim Ruberg.

Posen er rystet

I Landdistrikternes Fællesråd er formand Steffen Damsgaard fokuseret på, at dette kommer oven på regeringens første plan om udflytning af næsten 4000 arbejdspladser - og inden regeringens lovede udgave to af udflytninger i 2018.

- Regeringen har rystet posen godt og gør faktisk, hvad den siger. Så kan man diskutere, om det er det rigtige at placere nogle af disse styrelser i store byer som Aalborg og Aarhus, men tendensen er god. Det er rigtigt fint med styrelser i Herning, Middelfart og Roskilde, og der kommer også mange nye arbejdspladser i de mindre skattecentre i byer som Svendborg, Maribo, Hjørring, Struer, Ringkøbing, Næstved og Tønder, siger Steffen Damsgaard.

Han ønsker også, at dette er dødsstødet til offentlig centralisering.

- Centralisering ser godt ud i regnearket. I praksis fungerer det ikke, fordi der mistes fokus på kerneopgaver. Det er Skat et rigtig godt eksempel på. Nu går det den rigtige vej igen i forhold til et velfungerende skattevæsen og et land i balance, siger han.

Finansministeriets skibbrud

Dansk Told og Skatteforbund organiserer halvdelen af de cirka 6000 nuværende medarbejdere i Skat. Og et eventuelt tab af faglig kvalitet i arbejdet ved at placere styrelser i provinsen maner formand Jørn Rise i jorden.

- Det ser jeg slet ingen fare for overhovedet. Tværtimod kan dette komme til at betyde en ny start for de ansatte, som vil være gavnlig. Den centralisering, der har fundet sted, er sket, fordi Finansministeriet har haft magt til at betragte en organisation udefra og med det afsæt lave rationaliseringer. Den fremgangsmåde har lidt skibbrud nu. Det er klart, at alt dette også giver anledning til utryghed for mine medlemmer, men jeg hører ministeren sige, at vi vil blive inddraget i processen, og det er nye toner. Og helt overordnet er vi vældigt godt tilfredse med, at der nu kommer fokus på det faglige i stedet for de evindelige nedskæringer, siger Jørn Rise.