Den klassiske klasseundervisning er døende


Den klassiske klasseundervisning er døende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Mikael Busch, lektor og forfatter
Foto: Ludvig Dittmann
Danmark Debat . 

På kant: En gymnasielærer fortalte mig, at han lige havde haft en kollegial snak i kopirummet.

Det er gerne dér, de vigtige ting bliver sagt. Alle i kopirummet var - på tværs af køn, alder og fag - enige om, at klassesamtalen er døende. Klassesamtalen, også kaldet klasseundervisning, er en slags sokratisk dialog, hvor en underviser har en kollektiv samtale med sine elever. En slags mesterlære, hvor læreren udlægger teksten, og eleverne lader sig inspirere.

"Jamen har det nogensinde fungeret?", spurgte en ung adjunkt vantro.

Ja, i dén grad. Ikke så få aha-oplevelser er opstået i elevens møde med en inspirerende lærer.

Disse - undertiden livsforandrende - møder mellem lærer og elev kan stadig opstå, men betingelserne er blevet langt vanskeligere end for bare få år siden. Blandt andet pga. de tvivlsomme pædagogiske koncepter, underviserne pålægges at praktisere. F.eks. "synlig læring".

De sociale mediers betydning skal heller ikke underkendes. En sidste forklaring på klasseundervisningens snarlige død er den arbejdsintensivering, gymnasielærerne er blevet pålagt i de senere år.

Når man konstant arbejder, har man mindre mentalt overskud til at inspirere eleverne.

Hvil i fred, klasseundervisning!

Den klassiske klasseundervisning er døende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce