Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Struer-lærer bliver en af landets første skolehundeførere

Skolehunden »Eddie« henrykker børnene på Parkskolen i Struer - som her Maja Henriksen på 12 år. Nu tager hundens ejer skolehunde-uddannelsen. Foto: Morten Stricker
Foto: Morten Stricker

Struer-lærer bliver en af landets første skolehundeførere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Helle Døj fra Parkskolen i Struer er i gang med at tage skolehundeuddannelsen sammen med hunden »Eddie«, som allerede er i fuld gang med at gøre hverdagen lidt blødere for eleverne.

Det kræver mere end »bare« et godt hjerte - og en god hund - at få noget konstruktivt ud af en skolehund.

Den erkendelse er en del af baggrunden for, at Helle Døj fra Parkskolen i Struer nu er i gang med at tage skolehunde-uddannelsen oven i sin uddannelse som lærer.

Hun har allerede en vis erfaring med at have hunden »Eddie« med på arbejde, og både hunden og børnene ser også ud til at få en hel masse ud af det.

Nu er hun så gået i gang med et kursus, som henvender sig til landets første professionelle skolehundeekvipager, som det udtrykkes på hjemmesiden skolehunden.dk

»Når du bringer hunden med ind i det pædagogiske arbejde, så er du nødt til at være opmærksom på, hvad der sker. Hvordan reagerer omgivelserne? Og kan hunden holde til det?« siger Helle Døj.

Vender stemningen

Hun er ikke i tvivl om, at hunden kan gøre en stor forskel, for eksempel for børn, der er udadreagerende og kan finde på at slå og sparke.

»Når jeg så kommer med min hund, så vender stemningen. Hunden er en slags stress buffer, der giver roen tilbage til barnet. Og når roen er genoprettet, kan jeg begynde at tale med dem om, hvad der egentlig skete,« siger Helle Døj.

Helle Døj glæder sig over, at Parkskolen har besluttet at bruge skolehunden som led i en bevidst pædagogisk strategi i det daglige arbejde.

Og hun er ikke i tvivl om, at skolehunden kan være med til at skabe øget faglig udvikling i kraft af, at der simpelthen falder ro over hele klassen, og det giver bedre koncentration og bedre indlæring.

Pas på hunden

Samtidig kan skolehunden bidrage til, at eksempelvis børn, som har det svært, kan se sig selv i et andet og mere positivt lys, lige som samspillet med hunden kan bidrage til børnenes sociale udvikling og lære dem noget om venskaber og om at stole på hinanden og tilgive hinanden.

Men der skal også tages hensyn til hunden.

»Eddie skal være langtidsholdbar. Hunden skal kunne gå på arbejde hver dag uden bekymringer,« siger Helle Døj, der tilføjer, at skolehunden bliver bragt i sikkerhed, hvis der opstår voldsom larm og ballade. Det sker, dels fordi i den situation har skolehunden ingen pædagogisk effekt. Dels for at undgå, at et barn ved et uheld kommer til at gøre skade på hunden.

»For nogle af børnene er Eddie deres bedste ven, og det ville være forfærdeligt, hvis et barn kom til at gøre skade på hunden,« siger Helle Døj.