Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Også børnehaverne mangler børn

Pædagoger, som arbejder på tværs af både vuggestuer og børnehave, er en model, som ifølge Steen Jakobsen kan være med til at reducere udgifterne på børnepasningsområdet. Arkivfoto
Foto: Morten Stricker

Også børnehaverne mangler børn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er ikke »kun« vuggestuerne, der risikerer at mangle børn, når kapaciteten langt overstiger det reelle behov.

Det er ikke »kun« vuggestuerne, der risikerer at mangle børn, når kapaciteten langt overstiger det reelle behov.

Præcis samme billede tegner sig for børnehaverne i Struer Kommune.

Her ser der ud til at være ledig kapacitet i samtlige børnehaver. I antal overstiger de ledige pladser klart overkapaciteten i vuggestuerne, men i forhold til størrelsen af de enkelte institutioner er omfanget knap så markant som i vuggestuerne.

Alt i alt mangler der over 160 børn, for at de syv børnehaver kan blive fyldt op. I hver enkelt børnehave er der i gennemsnit 23 ledige pladser.

Værst ser det ud i Bremdal Børnehave, hvor der kun er 64 børn, men plads til 103. I Humlum Børnehave er der kun 35 børn, men plads til 52. Og i Thyholm Børnehave er der 77 børn, men plads til 100.

»Det er den samme problemstilling som i vuggestuerne, nemlig det faldende børnetal,« siger Steen Jakobsen (V), formand for børn- og uddannelsesudvalget.

På jagt efter løsning

Diskussionen om vuggestue- og børnehavepladserne kommer på et tidspunkt, hvor børne- og uddannelsesudvalget har bedt om hjælp til at udpege steder, hvor der kan spares flere millioner kroner om året over de næste mange år.

Steen Jakobsen er ikke i tvivl om, at det er vigtigt for de enkelte lokalområder, at kommunen bevarer de pasningstilbud, der findes i dag. Samtidig er kommunen nødt til at tilpasse ressourcerne til det faldende børnetal på de enkelte institutioner, så udgifterne ikke løber løbsk.

»Vi må forsøge at lave andre løsninger, hvor pædagoger eksempelvis arbejder på tværs af både vuggestuer og børnehaver. Eller landsbyordninger, hvor der udpeges en fælles leder for både skole, børnehave og vuggestue. Det er også en løsning, som kan gøre det muligt at bevare de tilbud, vi har, samtidig med at vi sparer nogle penge,« siger Steen Jakobsen.