Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ny havneleder: »Jeg skal få både færgen og havnen til at fungere«

Søren Adsersen kunne som ny havnechef på havnen i Struer mandag eftermiddag følge, hvordan der både blev losset skærver fra et skib på den ene kaj og skiftet besætning på et af farvandsinspektionens fartøjer ved den anden. Foto: Morten Stricker
Foto: Morten Stricker

Ny havneleder: »Jeg skal få både færgen og havnen til at fungere«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Søren Adsersen skal som leder af både Venø Færgefart og Holstebro-Struer Havn være med til at gøre havnen til en fornuftig forretning.

Borgmester Mads Jakobsen (V) kan konstatere, at Holstebro-Struer Havn kommer ud af 2015 med et usædvanlig dårligt resultat..

»Vi mistede havnens kerneforretning, da olietankene kom til at stå tomme. Olieselskaberne opsagde deres kontrakter med Holstebro-Struer Havn, og det har ramt os hårdt,« forklarer han.

»Vi har ikke længere den indtægt, der skulle til, for at dække de omkostninger, vi blandt andet har haft til lønninger. Vi blev nødt til at reagere,« forklarer han.

Omkostningsniveauet ned

Havnebestyrelsen indgik derfor fornylig en fratrædelsesaftale med den tidligere havnechef, Lars Brodersen.

Lederen af Venø Færgefart, Søren Adsersen, er i stedet blevet ansat som ny havnechef.

»Jeg skal få både færgen og havnen til at fungere,« forklarer Søren Adsersen.

»For havnen betyder det i første omgang, at vi får omkostningsniveauet ned, så vi forhåbentlig kan gøre havnen til en fornuftig forretning,« fortæller Mads Jakobsen.

På lidt længere sigt er det målet af få mere gods over kajen.

»Trafikhavnen har helt sikkert en fremtid,« forsikrer Søren Adsersen efter den første uge i sit nye job.

»Jeg kan ikke love, at vi om fem eller seks år har fordoblet havnens omsætning. Men vi får nogle muligheder, når vi får hurtig adgang til motorvejen,« mener han.

Holstebro-Struer Havn kommer til at ligge som et knudepunkt, og skibstrafikken skal nok have en fremtid,« vurderer han.

»Hvis man ser på miljøregnskabet er det langt den bedstetransportform, når der er tale om store mængder af gods, og økonomisk er det også den billigste måde at få godset frem,« konstaterer han.

Så selv om det i øjeblikkeet ikke ser alt for lyst ud for Holstebro-Struer Havn, er Søren Adsersen overbevist om, at der er gode muligheder for at få mere gods til Struer.

»Vi havde skib i havn i weekenden,« fortalte han, mens han mandag eftermiddag kunne følge losningen af Frifjord, som var ankommet med skærver til kajanlægget i Struer.

Korte besøg giver også liv

Samtidig var et af farvandsvæsenets inspektionsfartøjer på vej ud af havnen.

Poul Løwenørn af København havde været på et kort besøg.

»Det passer så fint med forbindelse til jernbanen, når de skifter besætning. Så vi ser dem tit,« forklarer Søren Adsersen.

Og selv om Poul Løwenørn altså ikke bidrager til den helt store omsætning, er de hyppige besøg med til at skabe liv på Holstebro-Struer Havn.

»Det er utrolig vigtigt, at der sker noget, og at alle, som ankommer til havnen får en god service. De skal føle sig godt tilpas og have lyst til at komme tilbage,« understreger Søren Adsersen.