Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Jeg har ikke fortrudt det ét sekund

Jens Odgaard cykler i sin fritid, men han må erkende, at arbejdet har kostet på cyklingen, siden han i 2013 blev ansat som kreditchef i ?Hvidbjerg Bank. Siden blev han underdirektør, og sidste sommer blev han så administrerende direktør. Foto: Morten Stricker
Foto: Morten Stricker/Scanpix Denmark

Jeg har ikke fortrudt det ét sekund

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jens Odgaard kom til Hvidbjerg Bank i en tid, hvor banken var alvorligt truet. Nu er tilliden til banken tilbage. Alene sidste år voksede bankaktien med 55 procent.

Under finanskrisen forsvandt mange af de små banker.

Også Hvidbjerg Bank var i flere år en af de banker, der konstant dukkede op som en af landets mest udsatte.

Krisen kostede dyrt i nedskrivninger, og gentagne besøg fra Finanstilsynet betød, at banken blev pålagt at skrive endnu mere ned på sine tilgodehavender.

Men i løbet af de seneste par år er billedet vendt, og banken er for længst kommet ud af farezonen - og kommet væk fra det røde felt på den berygtede bank-dødsliste.

I spidsen for genopretningsarbejdet stod bankens nuværende administrerende direktør, Jens Odgaard, som 1. januar 2013 blev ansat som ny kunde- og kreditchef.

»Det var en barsk tid. Heldigvis var bankens medarbejdere indstillet på at give den en ekstra skalle, og vi arbejdede virkeligt hårdt i bankens »maskinrum«. Men jeg er vant til at arbejde meget og vidste godt, at jeg gik ind til en stor arbejdsindsats. Og jeg har ikke fortrudt det ét sekund.« siger Jens Odgaard.

Stor gejst hos de ansatte

For et halvt år siden kunne den 47-årige bankmand så selv sætte sig til rette på direktørkontoret i hovedsædet i Hvidbjerg på Thyholm, og om en måned skal han præsentere sit første årsregnskab som bankens topchef.

»Der er heldigvis ro på i dag. Siden september 2013 har vi haft overskud hvert eneste kvartal. Det er dejligt at være nået dertil,« siger Jens Od- gaard, der husker det første regnskab, der kom ud med sorte tal på bundlinjen.

»Det var en stor oplevelse at se den gejst, bankens personale viste, da vi kunne præsentere overskud for første gang i lang til,« siger Jens Odgaard, der kan glæde sig over, at aktionærerne heller ikke virker utilfredse.

»De seneste tre år er kursen steget 100 procent. Alene i 2015 steg den 55 procent,« fortæller bankdirektøren, som derfor kan konstatere, at tilliden til banken er tilbage.

»Man kan også tydeligt mærke det på vores kunder. For tre år siden var det svært at få nye kunder, specielt erhvervskunder. Hvis de er i tvivl om, at banken overlever, så er det svært at få dem til at skifte. Det er blevet betydeligt nemmere nu, og forretningerne glider meget lettere,« siger Jens Odgaard, der også kan se, at privatkunderne er blevet langt mindre bekymrede for deres indestående.

»Folk er ikke længere bange for at have over 750.000 kroner stående på bankkontoen,« konstaterer Jens Odgaard.

I offensiven

Det har betydet, at banken igen er begyndt at satse offensivt. En erhvervskundechef kom til næsten samtidig med, at Jens Odgaard satte sig i direktørstolen.

»Erhvervskundeområdet er et af de områder, hvor jeg kan se, at vi kan gøre det bedre, og hvis vi vil være med der, så bliver vi nødt til at få fat på de nødvendige kompetencer på området,« siger Jens Odgaard.

Følger man bankens pressemeddelelser over de senere år, er der også fremgang hos privatkunderne i bankens afdelinger, som ud over Hvidbjerg er placeret i Struer, Holstebro, Viborg og Hurup.

Jens Odgaard tilskriver successen Hvidbjerg Banks måde at håndtere kunder, som blandt andet hænger sammen med bankens beskedne størrelse.

»Der er forsvundet rigtigt mange lokale banker, siden finanskrisens start. Men folk kan godt lide det nærvær , de små banker har i forhold til kunderne, og det vinder vi på,« siger Jens Odgaard.

Pligt til at hjælpe

Han ser også en vigtig rolle for banken i at gå ind og hjælpe med at finansiere lokale boligkøb i en tid, hvor det kan være svært at låne, hvis man har et »udkantspostnummer«.

»Vi har som lokal bank enforpligtelse til at hjælpe med, at der sker noget i lokalsamfundet, så det er attraktivt at flytte hertil. Vi kender kunderne og det lokale marked, og når du kender markedet, så er det som regel ikke det værste sted at gøre forretninger,« siger Jens Odgaard.