Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Havnebestyrelsen på brændende platform

Holstebro-Struer Havn satser stadigvæk på en fremtid som erhvervshavn. Arkivfoto: Frede Stengaard

Havnebestyrelsen på brændende platform

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Havnebestyrelsen leder nu efter ny profil, som kan sikre, at havnen får en fremtid som erhvervshavn, efter havnechefen er blevet fyret.

Bestyrelsen for Holstebro-Struer Havn og havnemester Lars Brodersen har indgået en gensidig aftale om fratrædelse, og han er fratrådt sin stilling. Dermed skal bestyrelsen ud at finde en ny mand eller kvinde til at lede Limfjordshavnen.

»Bestyrelsen ønsker en anden profil til at lede havnen, så derfor har vi tilbudt Lars Brodersen en fratrædelsesaftale, der allerede er underskrevet,« fortæller direktør i Struer Kommune, Jørgen Jensen, der vil fungere som leder af havnen, indtil bestyrelsen har besluttet, hvilken organisation der fremadrettet skal være på Holstebro-Struer Havn.

Sejlrenden skal uddybes

»Man kan godt sige, at vi står på en brændende platform,« siger borgmester Mads Jakobsen (V), som også er formand for havnebestyrelsen.

Da det sidste skib med olie til de nu tomme tanke med olie til OK og Uno-X lagde til, og forlod Holstebro-Struer Havn for sidste gang i foråret 2015, mistede Holstebro-Struer Havn et sted mellem en tredjedel og halvdelen af den årlige omsætning.

»Så vi skal finde et nyt forretningsgrundlag,« konstaterer Mads Jakobsen.

I den forbindelse har 60-årige Lars Brodersen, som har arbejdet for Holstebro-Struer Havn siden 2002 og fungeret som havnemester siden 2007, været på vægten og fundet for let.

Samtidig bliver der stadivæk arbejdet på at få et Folketingsflertal overbevist om, at sejlrenden skal uddybes på den trærgående hovedfærdelseåre ind gennem Limfjorden.

»Den væsentligste grund til, at vi mistede den indtægt, vi havde på olien, har været, at skibene kun kunne gå ind til havnen i Struer med to tredjedele last, hvis de ville undgå at gå på grund,« fortæller Mads Jakobsen.

Dette slag er tabt.

Pres på Christiansborg

Men skal vi udvikle havnen, er det stadigvæk af afgørende betydning, at vi får lagt pres på poltikerne i Folketinget for at få sejlrenden uddybet. Det er specielt et problem ved Sælhunde Holm ud for Cheminova og ved Løgstør,« fortæller han.

På de sidste 12 kilometer fra nordspidsen af Venø og ind til Struer, vil Holstebro- Struer Havn selv skulle sikre at der som et minimum skal være fem meters dybde i sejlrenden.

»Det vil koste os cirka fire millioner kroner,« fortæller Mads Jakobsen.