Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Derfor indgår B&O partnerskab med teknologigigant

Foto: Henning Bagger/Scanpix Denmark

Derfor indgår B&O partnerskab med teknologigigant

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

B&O indgår strategisk partnerskab med LG om udvikling af tv, oplyser selskabet. B&O oplyser, at selskabet fortsat er i dialog med én mulig køber.

Bang & Olufsen meddelte fredag morgen, at virksomheden indgår et strategisk teknologipartnerskab med LG Electronics om udvikling og produktion af Bang & Olufsens fremtidige TV.

Der er ikke tale om et salg af virksomheden.

Tværtimod oplyser Bang & Olufsen, at der fortsat er en dialog med én potentiel byder, som »muligvis vil føre til et købstilbud på hele eller dele af den udstedte aktiekapital i Bang & Olufsen«.

Der har været spekulationer om et nært forestående salg lige siden Bang & Olufsen fortalte om muligheden i en meddelelse til fondsbørsen 26. november 2015.

»På nuværende tidspunkt har Bang & Olufsen ikke indgået noget bindende tilsagn, og der er fortsat usikkerhed omkring udfaldet af dialogen med den potentielle byder,« oplyser B&O nu.

Håber at spare millioner

Som et resultat af partnerskabet med LG forventer Bang & Olufsen såkaldte restruktureringsomkostninger på 10-15 millioner kroner, hvoraf op til fem millioner kroner realiseres i det fjerde kvartal af 2015/16.

Men det er for intet at regne mod den enorme besparelse, B&O håber på som følge af partnerskabet, der skal gøre det muligt at forbedre bruttomarginen og reducere omkostningerne.

Alt i alt sætter B&O næsen op efter besparelser på 150-200 millioner kroner om året, når samarbejdet er fuldt implementeret over de næste tre år.

Dermed er partnerskabet et vigtigt skridt for at nå de finansielle mål for 2017/18 om en EBIT-margin på omtrent syv procent og positivt frit cash flow, skriver B&O.

Når B&O kalder partnerskabet strategisk, er det, fordi samarbejdet skal bidrage til at løse en central strategisk udfordring og skaffe Bang & Olufsen såvel teknologiske kompetencer som den fornødne stordrift for at kunne forbedre selskabets langsigtede indtjening.

Fokus på akustik og design

Samtidig skal partnerskabet gøre det enklere for Bang & Olufsen at fokusere på sine unikke kernekompetencer inden for akustik og design.

»Partnerskabet med LG vil gøre det muligt for Bang & Olufsen fortsat at være med helt fremme inden for innovation af TV - en kategori, der i øjeblikket undergår store forandringer, og som er særdeles vigtig for Bang & Olufsen. Partnerskabet vil adressere Bang & Olufsens hovedudfordringer relateret til skala og kompleksitet,« siger administrerende direktør Tue Mantoni.

Hvad angår LG, beskriver Bang & Olufsen sin sydkoreanske partner som »en af verdens største TV-producenter og en teknologisk frontløber med deres OLED-teknologi og WebOS«.

Samarbejdet ser Bang & Olufsen som et resultat af bestræbelserne for at identificere strategiske og strukturelle muligheder for at skabe stordriftsfordele og reducere kompleksiteten i Bang & Olufsen yderligere, sådan som virksomheden tidligere har meldt ud om.

Og hvad betyder det for kunderne? Det første helt konkret resultat af partnerskabet skal ifølge B&O være et OLED-TV lanceret i 2017.