Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Sendt hjem af tyskerne

Den tyske kystvagt fulgte det danske ekspeditionsskib tæt i fem en halv time, mens det tyske krigsskib "Bayern"lå mere anonymt i baggrunden. Foto: Sea War Museum

Sendt hjem af tyskerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ekspedition fra Sea War Museum måtte afbryde ekspedition ved Helgoland, da de tyske myndigheder ikke mente, at de nødvendige tilladelser var til stede

Thyborøn: En ekspedition med tilknytning til Sea War Museum i Thyborøn nåede fredag hjem til Thyborøn efter at have afbrudt ekspeditionen til Tyske Bugt i utide. De tyske myndigheder vurderede ikke, at de nødvendige tilladelser var i hus og forlangte derfor, at arbejdet blev indstillet. Tyskerne mente det så alvorligt, at ekspeditionsskibet M/V Vina blev fulgt af både kystvagt og et krigsskib, mens det sejlede ud af tysk farvand.

Ekspeditionen foregik i samarbejde med det Tyske Marine Museum i Wilhelmshaven og havde til formål at finde og opmåle vrag i Tyske Bugt. Ideen var ikke at dykke ned eller opankre ved vragene. Ombord på skibet M/V Vina skulle ekspeditionen blot sejle hen over vragene, mens de blev scannet. Nogle af vragene ligger i tysk farvand og nogle endda i den særlige trafik-separeringszone, der adskiller den nord- og sydgående skibstrafik. Her gælder særlige regler for skibstrafikken, og derfor havde Gert Normann Andersen allerede i maj søgt om tilladelse til at sejle hen over dem og scanne vragene.

Ekspeditionen nåede langt i sit arbejde, da ikke færre end 112 vrag i Nordsøen blev undersøgt og registreret.

- Vi manglede kun at opmåle fire vrag, men det var nogle af de vigtigste. Derfor sejlede vi ind til Helgoland for at få nogle tyske museumsfolk med ombord, som ønskede at se, hvordan arbejdet foregik. Det var her, vi blev stoppet, siger Gert Normann Andersen.

Den tyske kystvagt havde øjensynligt bemærket skibet, der sejlede på mange, skiftende kurser og undersøgte derfor skibets forhold. Vagten vurdede ikke, at de nødvendige tilladelser var til stede og var hverken til at hugge eller stikke i, som Gert Normann Andersen udtrykker det.

Fra skibet blev der endnu engang søgt om den nødvendige tilladelse, og denne gang blev den fulgt op med en skrivelse fra de tyske museumsfolk ombord, som støttede arbejdet. Efter to døgns ventetid på Helgoland var der stadig ikke kommet svar, og derfor valgte man at sejle hjem.

- Vi skulle forlade havnen samme dag klokken 11 for at give plads til et andet skib. Derfor satte vi de tyske gæster i land og valgte at sejle hjem, siger Gert Normann Andersen.

- Nu fik vi understreget, at tyskerne mente det alvorligt. I fem en halv time blev vi fulgt tæt af kystvagtskibet "Borkum", mens krigsskibet "Bayern" holdt sig diskret i baggrunden. Sidstnævnte var dog næppe sendt til Helgoland for vores skyld, siger Gert Normann Andersen.

Afvisningen blev endnu mere ærgerlig af, at Gert Normann Andersen næste morgen modtog de nødvendige tilladelser til at scanne vragene.

- Men da var det for sent. Det gode er, at nu har vi tilladelserne til at foretage scanningerne, og det kan vi så gøre næste gang, siger Gert Normann Andersen.

Der er dog ingen beslutning om, hvornår næste togt vil blive. Ekspeditionsudstyret sponseres af J. D. Contractor i Holstebro, som Gert Normann Andersen selv ejer. Når der er et passende hul i skibets kalender, vælger han at bruge skibet til undersøiske registreringer på vegne af Sea War Museum i Thyborøn.

På trods af skærmydslerne med de tyske myndigheder, er det dog en tilfreds Gert Normann Andersen, der nu er tilbage ved museet.

- Vi nåede da kæmperesultater, så alt i alt skal vi ikke klage. Vi må bare tage kontroverserne med de tyske myndigheder med et smil og komme tilbage en anden dag, siger han.

Han glæder sig især over, det lykkedes at få nye data om det tyske skib SMS Blücher, som blev sænket i søslaget ved Dogger Banke den 24. januar 1915. Til gengæld må han undvære tilsvarende scanninger af "SMS Cöln", "SMS Ariadne", "SMS Mainz" og "SMS Hela".