Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Mangler klart svar fra minister


Mangler klart svar fra minister

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forsigtig transportminister efterlader VLTJ uden klart svar på, hvem der dækker udgifterne ved en eventuel overtagelse af trafikken på strækningen Holstebro-Skjern

Lemvig: - Det ser ikke særligt optimistisk ud lige nu.

Sådan siger regionsrådsmedlem Poul Erik Christensen (B), der også er formand for regionens rådgivende udvalg for regional udvikling. Udvalget behandlede onsdag statens tilbud om, at privatbanen VLTJ kan overtage driften på strækningen Holstebro-Skjern fra december 2020. Betingelsen er dog, at VLTJ skal være i stand til at køre strækningen for 29 millioner kroner om året svarende til, hvad staten i dag betaler for at få Arriva til at køre på strækningen.

Region Midtjylland er hovedaktionær i VLTJ og skal derfor tage stilling til, om den vil takke ja til tilbuddet. Derfor er der netop nu gang i en række haste-undersøgelser af økonomien, for på papiret skal regionen svare inden udgangen af måneden. I modsat fald kommer strækningen ud i et offentligt udbud sammen med en række af statens øvrige banestrækninger.

For at få belyst risikoen har regionsformand Bent Hansen (S) skrevet til trafikminister Ole Birk Olesen (V) for at få afklaret præcist hvor stort et ansvar, regionen påtager sig ved at køre på strækningen. Der er blandt andet usikkerhed om, hvem der skal passe stationerne og publikumsfasciliteter, og om statens tilskud kan anvendes til driften af begge togstrækninger, da der påregnes en form for samdrift.

Ministerens svar er dog trukket ud, og ifølge Poul Erik Christensen var det nødvendigt at rykke.

- Vi rykkede så sent som i mandags, siger han.

Det resulterede i, at ministeren samme dag forfattede et brev, som han sendte til Region Midtjylland, og som derfor blev behandlet på onsdagens udvalgsmøde. Svaret gav dog ikke mange svar.

- Det gav ikke nogen ssikkerhed eller garanti for økonomien i projektet, og det gør det lidt svært for os at tage stilling til, siger Poul Erik Christensen.

Ifølge ministerens svar må betalingen udelukkende bruges til togtrafikken på strækningen Holstebro-Skjern. Ifølge VLTJ er der også brug for en såkaldt transversal på Vemb Station. Det er en få meter lang banestrækning, der skal gøre det lettere for togene fra Holstebro at krydse ind på banestrækningen mod Lemvig og Thyborøn. Ifølge ministeren kan sådan en transversal først etableres efter år 2021.

- Derfor endte vores møde med, at vi ikke kunne beslutte noget, siger Poul Erik Christensen.

Derfor fortsætter arbejdet med at analysere på risikoen og regnskabstallene. VLTJ's direktør arbejder allerede på projektet, og hun får nu hjælp til at analysere økonomien gennem konsulentfirmaet Rambøll.

- Når resultaterne forelægger, skal vi have den på dagsordenen igen - eventuelt på et ekstraordinært møde, siger Poul Erik Christensen.

Udvalget har nemlig ikke berammet flere møder i august, men det bliver nødvendigt, hvis staten står fast på, at der skal svares inden udgangen af måneden. Det rådgivende udvalg skal komme med en indstilling til det samlede regionsråd, som skal beslutte, om man vil takke ja til statens tilbud.

Borgmesteren i Ringkøbing har skrevet til regionen med en række bekymringer ved at overdrage driften til VLTJ.

- Det brev behandlede vi ikke, da vi alligevel ikke havde det nødvendige beslutningsgrundlag, siger Poul Erik Christensen.