Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Potentialet er stort


Potentialet er stort

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Redaktør Lars Kamstrup
Morten Stricker
Leder. 

Samarbejde mellem de tre lokale kommuner er nødvendig, når man skal øge mulighedne for at få enendnu flere danske turister til Nordvestjylland.

Når vi taler om turisme, er det i det vestjyske oftest tyske, norske og i den sidste tid kinesiske turister, der tales meget om.

Men en stor gruppe turister i Vestjylland kommer ikke fra udlandet. Det er fra andre dele af Danmark, og det er en stor målgruppe, som helt sikkert kan  gøres meget større.

I lørdagsavisen kunne vi læse om et projekt, hvor to lokale virksomheder, Hornvarefabrikken i Bøvlingbjerg og eGastro i Lemvig, var gået sammen med Bovbjerg Fyr om at køre aarhusianske turister til egnen. 250 kommer der i år, for man kører kun en gang i måneden. Man har planer om snart også  at bruge Flensborg som udgangspunkt.

Men potentialet er jo meget større end at køre turister en gang om måneden, men det er, hvad der er kapacitet til at gøre i de to virksomheder.

Der er mange andre vestjyske virksomheder og kulturinstitutioner der kunne samarbejde meget mere om at skaffe danskere til Vestjylland. Potentialet er stort. Der er dels utallige foreninger og organisationer, som gerne vil sende medlemmer af sted på en kort oplevelse, og der er nok at byde på i det nordvestjyske. Der er mange seniorer, der gerne vil have et par dages oplevelse med at besøge kultursteder, virksomheder, der kan noget specielt, og så få noget godt at spise med en overnatning.

Her kan det ikke nytte, at de tre kommuner i lokalområdet kører hvert sit løb og bruger midler på at annoncere særskilt for deres egen kommune. Området opfattes i turisters øjne som ét samlet sted, og derfor skal ressourcerne også slås sammen, så man trækker på samme hammel og trækker folk til hele området. Det har alle gavn af.

Fordelen ved de korte ture er, at man giver turisten en smagsprøve på, hvad der er at opleve. Og smager det godt, ja, så vender man dels selv tilbage og tage venner og familie med. Dels taler man godt om området og bliver gode ambassadører, som er mere værd end dyre reklamekroner.

Der er heldigvis mange aktive vestjyder, som giver en frivillig hånd med mange steder. Der er også nogle, der ville være gode som guider i de busser, som lokale selskaber kunne sende af sted til andre dele af landet for at hente turister tilbage til det nordvestjyske. At få en god historie fortalt i en bus, hvor man hygger sig på vej til en god oplevelse, er ikke noget at kimse af, så det her kalder på et samarbejde mellem kommuner, virksomheder, kulturinstitutioner og frivillige til gavn for Vestjylland.

Nu er der bare nogle, der skal tage initiativet, og det vil være naturligt, det er dem, kommuner og turistforeninger har ansat til at varetage hvervet med at sælge Vestjylland som turist-destination.

Her kan det ikke nytte, at de tre kommuner i lokalområdet kører hvert sit løb og bruger midler på at annoncere særskilt for deres egen kommune.