Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Motorvejen skaber nye problemer, som skal løses


Motorvejen skaber nye problemer, som skal løses

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Peter Kjeldbjerg petk@dagbladetholstebro.dk
Billede
Leder. 

Det tog mange år at få en ny motorvej til Holstebro på finansloven. Nu vidner de mange gravemaskiner og lastbiler fyldt med sand og grus i landskabet mellem Herning og Holstebro om, at målet er tæt på. Vi fik den motorvej, og det er fantastisk, for der er brug for den.

Men efterhånden som vi nærmer os åbningen af Holstebromotorvejen, bliver det også mere og mere tydeligt, at der mangler noget. En motorvej løser kæmpestore problemer med at bringe trafikken fra A til B på den lettest mulige måde, men den flytter også rundt på trafikstrømmene og har dermed en tilbøjelighed til at skabe nye problemer. Problemer, der skal løses for at vi får det fulde udbytte af at have en motorvej.

Det lokale folketingsmedlem Thomas Danielsen (V) angriber i dagens avis et af problemerne: Nemlig Struer Landevej, som allerede i dag kan være noget af en sejtrækker at passere i de perioder, hvor trafikken er værst. Landevejen lægger i dag asfalt til cirka 14.000 biler i døgnet, men når den fra efteråret 2018 bliver hovedfærdselsåre for den trafik, der skal ramme den nye motorvej ved Holstebro Nord, ventes trafikmængden at stige til 17.000 biler i døgnet. Et tal, der meget vel kan risíkere at være for lavt sat.

Motorvejen skaber med andre ord et nyt problem, for alle, der kommer fra et sted nord for Holstebro vil naturligt søge mod motorvejen og den hurtige forbindelse sydpå.  Derfor er det yderst fornuftigt, at Danielsen nu vil arbejde for at få lavet en forundersøgelse til en udvidelse af vejen. Processen med at bane vej for en ny vej eller en vejudvidelse er så lang og træg, at det burde være sat i gang noget før. Det kan undre, at ingen har taget fat på problemet noget før, men bedre sent end aldrig.

En udvidelse af Struer Landevej placerer sig i gruppen af vigtige investeringer, som skal foretages, førend vi for alvor får den fulde effekt af motorvejen. I denne gruppe er en færdiggørelse af de sidste syv kilometer øst om Herning absolut topprioritet. Af andre udfordringer ligger den umulige udkørsel fra Tvis ud på Herningvej, som ganske vist ikke er et nyt problem. Det bliver bare endnu mere påtrængende, når motorvejen står færdig. I går kunne vi fortælle, at Actona udvider aktiviteterne i Tvis. I dag er der ofte lange køer af biler, som har svært ved at komme igennem det lille T-kryds ud på hovedvejen. Det bliver ikke nemmere i fremtiden.

Vi glæder os til at tage den nye motorvej i brug. Men se nu at få de sidste problemer løst også.

 

 

  

Politiker: Struer Landevej skal udvides
Processen med at bane vej for en ny vej eller en vejudvidelse er så lang og træg, at det burde være sat i gang noget før.