Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hvorfor ikke sætte de kameraer op

Foto: Morten Stricker.

Hvorfor ikke sætte de kameraer op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det var en glædelig nyhed, færdselspolitiet hos Midt- og Vestjyllands Politi kunne sende ud op til weekenden.

Der har været et rekordlavt antal trafikdræbte i det første halvår af 2010. Fem er blevet dræbt i de tre nordvestjyske kommuner, Holstebro, Struer og Lemvig. Og 19 er blevet alvorligt kvæstet.

Hvert enkelt dødsfald og hver enkelt hårdt kvæstet person er én for mange, da det har store menneskelige omkostninger naturligvis for personen selv og for de pårørende. Så der skal naturligvis fortsat gøres en indsats for at få dette tal længere ned.

Der sker måske ikke så mange uheld på de lange lige strækninger, men til gengæld er konsekvenserne store, når de sker. Her er farten høj i modsætning til uheldene i bytrafikken, hvor hastigheden er lav, og hvor det oftest ender med kun få begrænsede, materielle skader, hvis der sker et uheld.

Derfor vil færdselspolitiet sætte fokus på de lange lige strækninger, og til efteråret vil man gå i gang med en målrettet indsats på de strækninger, som har vist sig at være ekstra farlige. I lørdagsavisen lover lederen af færdselspolitiet hos Midt- og Vestjyllands Politi, John G. Christensen, at det bliver hastighedskontroller med lasermålinger, fotovogne og kontroller.

Han nævner ikke muligheden for at benytte de automatiske foto-kontroller, hvor der er sat kamera op, som automatisk snupper et billede af dem, der kører for stærkt.

Der har været kørt et forsøg med disse kontroller andre steder i landet, men tilsyneladende tager det lang tid at evaluere dette forsøg, så det trækker ud med afgørelsen, om de skal bruges eller ej. Det kan undre, at det skal tage så lang tid. Der er jo masser af erfaringer med sådanne kontroller i andre lande, så man må da hurtigt kunne hente erfaringer herfra.

Umiddelbart lyder det oplagt at sætte sådanne kontroller op de steder, hvor politiet ved, der køres for stærkt, og hvor der sker ulykker på grund af for høj fart. Naturligvis skal der skiltes med, at der sker automatisk kontrol, så alle ved, at det ikke kan betale sig at trykke godt på speederen i det område. Så kan politiet supplere med de traditionelle former for fartkontrol andre steder, og det må der så være frigivet ressourcer til, hvis kameraerne passer arbejdet på de mest udsatte steder.

Det løser selvfølgelig ikke problemet med, at føreren kan falde i søvn, fordi det er for søvndyssende at køre ud ad en meget lige vej, Det er urealistisk at forestille sig, der kan laves kurver på vejene for at øge koncentrationen, som man gør det, når der laves nye veje i dag. Så her må andre metoder til.