Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Det bør være en vinder-sag


Det bør være en vinder-sag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Af redaktør Lars Kamstrup
Morten Stricker
Leder. 

Fortsæt lobby-arbejdet med at få lukket hullet på Holstebro-motorvejen - alle kan se, det vil være det rigtige at gøre

Det ville jo være oplagt at komme i gang med den sidste strækning, mens man er ved at færdiggøre den resterende del

Det var en lang, lang, men vedholdende og ihærdig indsats på mange niveauer, hvor de nordvestjyske kommuner og det nordvestjyske erhvervsliv stod sammen, som skabte grundlaget for motorvejen til Holstebro - og at der bliver fine tilkørselsforhold til Holstebro Nord - eller Struer Syd, som man ynder at kalde det i Struer.

Resultatet af indsatsen, som til sidst fik bred opbakning på Christiansborg, ser vi i dag, når vi følger anlæggelsen af motorvejen. Åbningen af det første lille stykke fra Snejbjerg forbi hospitalsbyggeriet i Gødstrup indvies lige om lidt - og næste efterår har vi så hele strækningen, som man glæder sig usigeligt meget til, når man i dag kører kortege-kørsel uden mulighed for overhaling på den gamle hovedvej mellem Holstebro og Herning.

Det politiske forlig blev dengang, at der er en kort strækning nord om Herning, som ikke kom med, og hvor der fortsat skal være motortrafikvej. En besynderlig afgørelse dengang, men det var, hvad der kunne skabes politisk flertal for. Og motorvej-tilhængerne har naturligvis tænkt, at det hul vil alle kunne se er noget skidt, så det kommer med i den sidste ende.

Det gør det måske også. I hvert tilfælde er der igen startet et godt lobby-arbejde i det nordvestjyske for at få rettet denne indlysende fejl. Det er alt for farligt med sådan et hul i en motorvej-strækning. Det fortæller historien fra Brande for eksempel meget om.

Vi kan nu høre, at man også på Christiansborg er klar over det, og mon da ikke også, hullet bliver lukket. Men hvornår? Det ville jo være oplagt at komme i gang med den sidste strækning, mens man er ved at færdiggøre den resterende del, så hullet stort set er lukket, når indvielsen sker - eller i hvert tilfælde kort tid efter.

Strækningen nord om Herning er forberedt til motorvej, og i denne sammenhæng er det en forholdsvis enkel strækning at bygge på. Ingen byområder, og den ene vejbane er der i forvejen. Selvfølgelig koster det penge, men det er - når man taler om motorveje - ikke et vanvittigt stort beløb.

Tilhængere håber på, at byggeriet af den planlagte strækning bliver så meget billigere, at der bliver penge i overskud, og at de så kan bruges til at lukke hullet. Men det regnestykke gøres først op om et godt stykke tid, og så længe har vi det trafikale mareridt liggende.

Hvis forventningen er, at der kommer penge tilbage fra Holstebro-motorvejen, så snup da lidt af det, der er blevet til overs et andet sted, og så kan Holstebro-motorvej-overskuddet fylde i til et projekt et andet sted i landet senere. Alle kan se, det er dumt at have et så kort hul i en motorvej-strækning, og så kan man da lige så godt få rettet op på det, mens tid er.

Så pres på med lobby-arbejdet. Det bør være en vinder-sag.