Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Er vi i Den danske Folkekirke troværdige lutherske kristne?


Er vi i Den danske Folkekirke troværdige lutherske kristne?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Debat: I lyset af påskens budskab om at Jesus døde for vore synder og om, at han også opstod af graven, har jeg haft anledning til at tænke over ovenstående spørgsmål. Derfor vil jeg gerne fremføre nedenstående til overvejelse for avisens læsere. Ud fra den antagelse af det må vedrøre mange andre end mig selv.

I en evangelisk-luthersk kirke må det være naturligt, at der jævnligt læses og forklares noget fra Luthers Katekismus. Det samme må vel også være tilfældet for foreninger, der kalder sig lutherske. Og netop i år, hvor 500 års-jubilæet for Reformationen bliver markeret, kan det vel siges at være endnu mere aktuelt.

Ordet Katekismus betyder børnelærdom, og i Luthers udlægning af det første bud, "Du må ikke have andre guder" er der anført denne indledende kommentar: "Det vil sige: Vi skal over alle ting frygte og elske Gud og stole på ham".

I fem hovedpunkter beskriver katekismen derefter Guds væsen og egenskaber: Evig, almægtig, alvidende, uendelig god, hellig - efterfulgt af dette spørgsmål: "Hvad vil det sige, at vi skal elske Gud?". Det forklares på denne måde: "Det vil sige: Vi skal have den inderligste kærlighed til Gud, så vor største glæde er glæden over ham, og så vi gerne gør hans vilje".

I dette læserindlæg skal der ikke sættes konkrete områder op, hvor der kan lure en fare for troens liv med Gud. Men generelt er det en naturlig følge af både barnedåb og konfirmation, at der lyder en tilskyndelse til, at vi - som medlemmer af en luthersk kirke - tager os tid til at læse grundigt om bl.a. forståelsen af Guds ti bud i Luthers Katekismus.

Det kan f. eks. også lade sig gøre på internettet via dette link: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/luthers-lille-katekismus-1529-1953-udgave/.