Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Virksomheder: Problemkryds skal ændres

Direktør Fin Vandborg er dybt frustreret over, at BMS's store kranbiler venter længe for at komme ud på Herningvej - især i myldretiden. Der skal ske noget, og han tror på ingen måder på, at trafikken på Skautrupvej bliver halveret, når motorvejen står færdig, som Vejdirektoratet vurderer. Arkivfoto: Astrid Dalum.

Virksomheder: Problemkryds skal ændres

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgere og virksomheder tror slet ikke på, at trafikken på Skautrupvej ved Tvis bliver halveret, som Vejdirektoratet siger i ny ananlyse. Derfor fastholder de, at problemkrydset ved Herningvej skal ombygges.

TVIS: Ifølge en ny analyse fra Vejdirektoratet vil der kun køre halv så mange biler på Skautrupvej mellem Tvis og Herningvej, når motorvejen står færdig i 2018. Ifølge samme prognose vil trafikken på Herningvej falde med 40 procent.

Der har i årevis været problemer med, at biler i myldretiden holder i kø, når de kører fra Tvis ad Skautrupvej og skal fortsætte mod sydøst ad Herningvej. Et stort trafikfald ville løse en stor del af problemet. Der er bare et problem: Flere lokale parter i Tvis tror slet ikke på disse tal.

- En halvering af trafikken? Det er ikke muligt. Der vil jo være mindst de samme ansatte og den samme transport til og fra byens store virksomheder, og Tvis er en by i vækst med flere bosættelser. Jeg kan slet ikke se, hvor det store fald skal komme fra, siger Fin Vandborg, som er direktør i BMS Krangården, der for otte år siden flyttede de store kranbiler fra Holstebro til Tvis. 

- I den tid er det år for år blevet sværere at komme ud på Herningvej - hvor man kan vente længe i myldretiden morgen og eftermiddag. Der har længe været et kæmpebehov for at få det kryds bygget om, siger Fin Vandborg.

Hvis der skulle komme mindre trafik på Skautrupvej, skulle det være fordi, bilister valgte at køre andre veje.

- Mange beboere i Mejdal og Halgaard kører gennem Tvis, når de skal mod Herning - og det vil de jo fortsætte med, når motorvejen kommer, konstaterer Fin Vandborg.

Heller ikke Per Mortensen, der er formand for Tvis Borgerforening, tror på prognosen.

- Tværimod tror jeg, der kommer mere trafik gennem Tvis, når motorvejen kommer. En motorvej trækker trafik til, fordi folk ændrer trafikvaner. Mange kører i dag ad småveje mod Ikast, Silkeborg eller Aarhus, men hvor bliver Tvis det hurtigste sted at komme på motorvejen, vurderer Per Mortensen.

Nogle beboere på Sletten og Mejrup, vil køre ad Viborgvej til motorvejen i fremtiden. Men fra Mejrup vælger mange i forvejen at køre ad Hodsagervej mod Ikast og Herning, mens andre kører via Tvis eller Ringvejen.

De to tror heller ikke på, at trafikken på Herningvej vil falde med 40 procent til 8000 biler om dagen, som Vejdirektoratets analyse viser.

- Herningvej vil fortsat være den hurtigste vej til motorvejen for folk i Holstebro. Og flere fra det vestlige opland vil køre denne vej, for at komme hurtigt på motorvejen, siger Per Mortensen, som også påpeger, at ingen kender de reelle tal, før motorvejen står færdig. 

Problemkryds
Skautrupvej er den sydlige udkørsel fra Tvis til Herningvej, og både Tvis Køkkener og BMS Krangården ligger på denne vej. Actona er den tredje store virksomhed i Tvis.Virksomhederne og Tvis Borgerforening har i årevis ønsket en ombygning af krydset, hvor både personbiler og lastbiler kan holde længe i kø for især venstresving i myldretiden. Der kører 190 biler på strækningen mellem klokken syv og otte, viser en trafiktælling.

Nu har Vejdirektoratet lavet en analyse af, hvordan trafikken vil udvikle sig, når motorvejen står færdig.

Ifølge analysen vil trafikken på Skautrupvej falde fra 1700 biler i dag til 700 biler i døgnet i 2020. (-53 procent)

På Herningvej vil trafikken falde fra 13.800 i døgnet til 8000 biler i 2020. (-42 procent) 

Ifølge Vejdirektoratets analyse holder biler fra Tvis i kø i 85 sekunder i gennemsnit i myldretiden mellem klokken syv og otte om morgenen i krydset Skautrupvej/Herningvej. Det skulle ifølge analysen falde til 19 sekunder, når motorvejen står færdig.   

Stort behov

I foråret var der et møde mellem Holstebro Kommune, Vejdirektoratet, virksomheder og Tvis Borgerforening, hvor det belastede Tkryds blev diskuteret. På mødet lovede Vejdirektorat at lave en analyse af, hvordan trafikken vil være, når motorvejen står færdig. Til den tid skal Holstebro Kommune overtage den del af Herningvej, som går ind til Holstebro.

- Det her ligner, at Vejdirektoratet vil aflevere vejen uden at gøre noget. Og så kan kommunen betale bagefter. Men vi kan ikke vente til 2019 eller 2020 på, at få det her løst, siger Fin Vandborg.

Også Gubber Kristensen (S), der er formand for byrådets tekniske udvalg er skeptisk over for Vejdirektoratets tal.

- Jeg har ikke en krystalkugle, men jeg tror ikke, at det er realistisk, at trafikken vil falde så meget, siger Gubber Kristensen.

På et møde i næste uge får teknisk udvalg en orientering om Vejdirektoratets analyse, og vil diskutere, hvad der nu ska ske.

- Jeg tror, der er behov for en rundkørsel, men Vejdirektoratet siger, at de ikke har pengene til den. Men det har kommunen heller ikke. Vi vil fortsat se, om vi kan få Vejdirekoratet med på en løsning, så kommunen ikke står med sorteper, siger Gubber Kristensen.

Både borgerforening og virksomheder har i årevis presset på over for kommunen og Vejdirektoratet for at få vejkrydset bygget om - for eksempel til en rundkørsel. Vejdirektoratet peger på en rundkørsel som den bedste løsning, hvis krydset skal bygges om. Siden 2012 er der registreret seks uheld i krydset og heraf tre med personskader.