Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vil man have de store selskaber til at vinde?

»Vi skal blandt andet køre med en stor bus med plads til 47 passagerer på en rute, hvor der aldrig er mere end 15 passagerer. Det er ikke hensigtsmæssigt, og det virker helt ved siden af,« siger Brian Kirkegaard Pedersen fra Bur Mini- og Turistbusser. Arkivfoto
Foto: Johan Gadegaard

Vil man have de store selskaber til at vinde?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Brian Kirkegaard Pedersen kører i dag to busruter for kommunen. Men skal han byde på de to ruter igen, er han nødt til at byde på yderligere tre busruter.

Hvis Brian Kirkegaard Pedersen skulle være ond, ville han sige, at udbuddet af fremtidens busruter i Holstebro Kommune, er designet til, at vognmænd uden for kommunen skal have dem.

Men Brian Kirkegaard Pedersen er ikke ond.

Han er bare uforstående over for den måde, som ruterne er blevet »pakket« sammen på:

»Tidligere kunne man byde på mindre pakker,« fortæller Brian Kirkegaard Pedersen, der er medejer af Bur Mini- og Turistbusser.

Han er interesseret i to ruter. Nummer 273 og 274, der inkluderer skolebuskørsel til Vemb.

Dem kører han allerede i dag.

»Men skal jeg byde på dem igen, så er jeg nødt til at byde på yderligere tre ruter. Det betyder, at jeg skal ud og investerer i yderligere busser og mandskab,« siger Brian Kirkegaard Pedersen.

Faktisk skulle han ud og fordoble sin forretning:

»Jeg har intet mod at blive større. Men det er en massiv investering, og busserne skal køre mange timer for at hente investeringen hjem igen,« siger Brian Kirkegaard Pedersen.

Store busser - små veje

Men det er ikke det eneste problem, for Brian Kirkegaard Pedersen.

For det er ikke kun kravet om at skulle køre flere ruter, der bekymrer:

»Der bliver også krævet, at vi skal køre i større busser på nogle ruter, hvor der slet ikke er behov for det.«

»Vi skal blandt andet køre med en stor bus med plads til 47 passagerer på en rute, hvor der aldrig er mere end 15 passagerer. Det er ikke hensigtsmæssigt, og det virker helt ved siden af. På et møde fik vi så at vide, at det var okay, at man brugte en bus med plads til 37 mennesker, hvilket bare viser, at de ikke helt ved, hvad de taler om. Det betyder stadig, at vi er tvunget til at bruge en stor bus,« siger Brian Kirkegaard Pedersen.

Derfor ved han endnu ikke, om han overhovedet vil forsøge at byde igen.

»Det gør jeg nok, men jeg tror ikke, vi har en chance. Det virker som om, der er lagt op til, at det er de store selskaber, der skal vinde, og de store selskaber ligger primært uden for kommunen. De har busserne i reserve og kan lettere få en rentabel drift ud af ruterne, fordi de kan udnytte deres busser bedre. Det bliver svært at konkurrere med.«

Men det kan vel også være fornuftigt set med kommunens øjne, hvis de kan gøre det billigere?

»Jeg tror ikke på, det bliver billigere. Hvad skulle kommunen spare ved at sende arbejdet ud af kommunen? Og det bliver ikke billigere af, at man skal bruge store busser på ruter, hvor der slet ikke er behov for det,« siger Brian Kirkegaard Pedersen.