Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Værksteder: Vi får jævnligt skadede biler ind

Kører du i en lille Chevrolet, kan værkstedsregningen holdes nede på 1000-1200 kroner efter mødet med et hul i asfalten. Men kører du i en stor bil, og omfatter skaderne mere end en skæv fælg og et ødelagt dæk, kan det koste på den forkerte side af 10.000 kroner. Foto: Johan Gadegaard
Foto: Johan Gadegaard

Værksteder: Vi får jævnligt skadede biler ind

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lige nu er det højsæson for biler, der får ødelagt dæk og fælge på grund af dårligt vedligeholdte veje.

På Holstebros autoværksteder er mekanikerne ikke ubekendte med, at der er huller rundt om på de offentlige veje, som deres kunder kører i.

»Vi ser det jævnligt. Den ene måned får vi tre-fire biler ind, og den næste ingen. Det er meget i perioder og mest om vinteren, hvor hullerne måske er dækket af sne og is,« fortæller Peter Lund, værkfører hos Super Dæk Service i Holstebro.

Hos Thybo Biler i Holstebro har man også bemærket, at det er højsæson. I vinterhalvåret får værkstedet i snit én bil ind hver måned, som er blevet skadet efter mødet med et hul i asfalten.

»Som minimum skal der et nyt dæk til. Når bilen kører i et hul, sker der typisk det, at dækket bliver nappet i stykker på kanterne. Er det en lille Chevrolet Spark, løber skaden op i små 1000 kroner inklusive moms, men kører man i en Opel Insignia eller Opel Zafira og er så uheldig at få ødelagt både dæk og fælge, kan skaden sagtens løbe op i 3500 kroner,« fortæller Anders Jensen.

Værkstedsregningen kan dog blive endnu højere, hvis det ikke bare handler om en skæv fælg og et ødelagt dæk, men også andre af bilens komponenter er blevet skadet.

»Hvis en bærearm eller en sporetang er blevet ødelagt, kan det sagtens løbe op i 10.000 kroner,« fortæller Peter Lund fra Super Dæk Service.

Ingen af de værksteder, som avisen har talt med, har belæg for at sige, at antallet af skader er steget voldsomt i år. Niveauet er nogenlunde det samme som sidste vinter, lyder meldingen fra blandt andet STS Biler Toyota i Holstebro.

»Det sker da, at et dæk går i stykker, men hvis jeg tænker et halvt år tilbage, har vi kun haft tre-fire af den slags sager, hvor biler bliver skadet på grund af dårligt vedligeholdte veje. Og det til trods for, at vi nu har hjemmeplejebilerne, som kommer rundt i hele kommunen på både de små og store veje,« fortæller servicerådgiver Henrik Hansen fra STS Biler.

Til gengæld har byens værkførere en god fornemmelse af, hvad der er årsag til de skæve fælge og ødelagte dæk.

»Nogle af dem kører i et hul, som er midt på kørebanen. Andre bilister trækker ud i kanten af vejen for at undvige for noget, og hvor der kan være nogle ordentlige huller i asfalten,« fortæller Peter Lund, der har været værkfører hos Super Dæk Service i otte år.