Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


UCH: »karakterkravet virker«

Hos UCH lader reformen af erhvervsuddannelserne til at virke. Frafaldet på grundkurserne har aldrig været lavere.
Foto: Lars Rasborg/Scanpix Denmark

UCH: »karakterkravet virker«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Frafaldet på UCHs erhvervsuddannelsers grundforløb har aldrig været lavere og ligger samtidig væsentligt bedre end landsgennemsnittet. Mere målrettet undervisningen og mere parate elever kan være grunden, lyder det fra UCH.

Der har aldrig været færre, der falder fra på erhvervsuddannelsernes grundforløb på Uddannelsescenter Holstebro.

Kun seks procent af de elever, der startede på det såkaldte grundforløb 1 i september, er droppet ud. Det er rekordlavt for UCH.

»Det er noget, vi er rigtigt stolte af. Det lader til, at de tiltag, der er gjort, har virket,« siger Jens Knudsen, der er chef for erhvervsuddannelserne på UCH.

Sidste sommer trådte den såkaldte EUD-reform i kræft. Reformen skulle forbedre forholdene på landets erhvervsskoler - og noget tyder på, at det virker.

Mere målrettet

Som en del af reformen er der blandt andet blevet indført en opdeling af eleverne på de såkaldte grundforløb 1 og 2. Grundforløb 1 tager primært imod elever, der kommer direkte fra 9. og 10. klasse, mens grundforløb 2 tager imod elever, der har været væk fra skolen i en periode.

»Det har betydet, at vi kan målrette vores undervisning bedre til de forskellige elever. Der er stor forskel på, hvad der virker på en elev direkte fra skolen, og en der har lavet noget andet i mellemtiden,« forklarer Jens Knudsen.

Gennemførselsprocenten på grundforløb 2 ligger hos UCH på 89 procent.

Karakter og konsekvens

Udover opdelingen af grundforløbene, er der også indført karakterkrav og et begrænset antal forsøg på grundforløbene. Begge dele påvirker ifølge Jens Knudsen frafaldet positivt.

»Eleverne har færre faglige udfordringer efter indførelse af karakterkravet på 02 i dansk og matematik, og vi oplever, at de er mere parate, når de starter, end de tidligere var,« siger Jens Knudsen om effekten af karakterkravet og fortsætter om antallet af forsøg:

»Vi har en oplevelse af, at de elever, vi får ind, har gjort et mere grundigt forarbejde, og derfor har de nok også gjort et bedre valg.«

Sammen med det nye karakterkrav har UCH også fokuseret på at gøre deres undervisere endnu bedre i klasselokalet.

»Alt tyder på, at vi har fået skabt en struktur og et forløb, som bedre kan fastholde og motivere eleverne,« siger Jens Knudsen, der dog ikke havde noget bud på, hvorfor UCH klarer sig bedre end landsgennemsnittet.