Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Sparekassen puster liv i matematik-timerne

Mogens Christensen havde skiftet direktørkasketten ud med en lærerkasket, da Borbjerg Skoles 7. klasse torsdag blev undervist i økonomi. Foto: Mona Aaberg

Sparekassen puster liv i matematik-timerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nyt samarbejde mellem Borbjerg Skole og Borbjerg Sparekasse skal puste nyt liv i matematikundervisningen.

Det er ikke altid let at holde styr på privatøkonomien, forstå skatteberegninger eller forskellige lånetyper.

Torsdag tog Borbjerg Skole og Borbjerg Sparekasse hul på et nyt samarbejde, hvor skolens 7. klasser over det kommende års tid, ind imellem, vil blive undervist i matematik hos den lokale sparekasse. Med sparekassedirektør Mogens Christensen som underviser, vil eleverne blive præsenteret for en alternativ matematikundervisning med udgangspunkt i pengeinstituttet.

»Skolereformen lagde op til en anderledes og mere varieret skoledag, og det er lige netop det, vi håber, vi kan få ud af samarbejdet med Borbjerg Sparekasse,« forklarer skoleleder Martin Faurholt.

»Det skal helst give eleverne et løft og gøre undervisningen mere virkelighedsnær ved for eksempel at arbejde med at lægge budget for en privatøkonomi.«

Det var sparekassedirektør, Mogens Christensen selv, der stod for undervisningen, og han bruger gerne noget af sin tid på at give eleverne et indblik i alt fra opsparing til investering og budgetlægning.

»Hvis vi kan bidrage til viden om økonomi, så mener jeg, det er givet godt ud, og når vi er lige ved siden af skolen, så er det nærliggende at udnytte det. Men hvis der er en enkelt, som husker os, når de skal have en konto, så gør det da ikke noget,« siger Mogens Christensen.

Og hvis man skal tro Mille Holm Poulsen, som går i 7. klasse, så er det en god ide at flytte undervisningen over i sparekassens lokaler og med direktøren som underviser.

»Det er fedt at få noget mere at vide om økonomi, og så er man også bedre forberedt, når man skal flytte hjemmefra. Og så er det sjovt at prøve noget nyt, og at det ikke bare er vores almindelige klasselærer, som står og fortæller,« siger Mille Holm Poulsen.

Neutral undervisning

Selv om sparekassedirektør Mogens Christensen ikke vil klage, hvis undervisningen skulle kaste en ekstra kunde af sig engang i fremtiden, så understreger han, at det ikke handler om reklame.

»Det er vores hensigt at gøre det helt neutralt og faktuelt om lån, forsikring, opsparing og swipp. Men jeg mener også, at nogle fokuserer meget på, at man ikke må blande ting ind i folkeskolen. Hvis man kigger i sportsklubben, er der ingen, der har problemer, med at der står et logo fra et sponsorat,« siger Mogens Christensen.

Hos skolen har man diskuteret den alternative undervisning i skolebestyrelsen.

»Det var os, som tog kontakt til banken. Det her handler ikke om reklame, men om at vi får stillet nogle kompetencer til rådighed, og vi kommer i dybden med undervisningen på en ny måde,« siger Martin Faurholt.