Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Robot hjælper hjerneskadede

Anne Kathrine Bedsted Møller (t.h.) og Tina Ladegaard Andersen har programmeret en robot, som hjælper hjerneskadede børn. Privatfoto

Robot hjælper hjerneskadede

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ingeniørstuderende fra Sevel har været med til at programmere en robot, der kan hjælpe hjerneskadede.

Øjnene blinker på robotten »Nao«, og den spørger; »Hej, mit navn er Nao, hvad hedder du?«

Robotten kan hjælpe hjerneskadede børn, og den er blevet programmeret af en ingeniørstuderende fra Sevel. Anne Kathrine Bedsted har sammen med sin medstuderende Tina Ladegaard Andersen fra ingeniørhøjskolen ved Aarhus Universitet kombineret IT og pædagogik, så robotten har lært at tænke og stille de rigtige spørgsmål til børnene.

De seneste måneder er den blevet afprøvet på Hammel Neurocenter og på Stensagerskolen nær Aarhus - og den har været en succes.

»Vi kan se, at den i høj grad motiverer børnene og hjælper dem med at holde fokus,« siger Anne Kathrine Bedsted Møller.

Udviklingen af robotten er sket i forbindelse med de to studerendes bachelorprojekt i samarbejde med Actura Robotcenter.

»Det, der har været særlig fedt ved projektet, er, at vi har snakket med virksomheder, og at det er blevet afprøvet i virkeligheden. Før det er blevet testet, er det svært at se, om det kan bruges i praksis. Tilbagemeldingerne har været, at det fungerer rigtig godt,« siger Anne Kathrine Bedsted Møller.

Kan komme i produktion

»Nao« kan med sine bevægelser inspirere børnene til at være aktive, mens typen af spørgsmål, som robotten stiller, er blevet udviklet i samarbejde med fagfolk.

»Den er meget kær, og tidligere studier viser, at børn forholder sig anderledes til den end en lærer, så læreren nu bliver et mere støttende element. I begyndelse var lærerne lidt forbeholdne, fordi de var nervøse for deres forberedelsestid. Men de har været virkelig positive og taget godt imod den, og de kan se et potentiale i den,« siger Anne Katrhine Bedsted Møller. Robotten har været på besøg i Go' Morgen Danmark og Actura Robotcenter vil gerne arbejde videre med de studerendes programmering målrettet hjerneskadede, så den på sigt kan blive et mere udbredt værktøj.

»Det er bestemt ikke urealistisk, at den kan komme i produktion. Men det er klart, at den skal færdigudvikles, så den bliver mere brugervenlig, og det er lettere for lærerne at sætte sig ind i den nye teknologi,« siger Anne Kathrine Bedsted Møller.