Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Politiker: Struer Landevej skal udvides

Der vil køre 16.900 biler på Struer Landevej hvert døgn, når motorvejen står færdig - en stigning på 20 procent. Derfor er der et stærkt behov for at udvidde vejen, mener Thomas Danielsen (V). Arkivfoto.

Politiker: Struer Landevej skal udvides

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Thomas Danielsen (V) frygter, at Struer Landevej bliver en flaskehals, når motorvejen står færdig og trafikken stiger kraftigt. Derfor vil han tage initiativ til en vejudvidelse af vejen.

NORDVESTJYLLAND: Trafikken på Struer Landevej vil stige med 20 procent til knap 17.000 biler hvert døgn, når motorvejen står færdig. Det forudser Vejdirektoratet, og dermed vil der komme mere trafik på den to-sporede landevej mellem Holstebro og Struer end på den kommende motorvej.

Det får nu folketingsmedlem Thomas Danielsen (V) til at råbe vagt i gevær.

- Struer Landevej bliver voldsomt belastet med trafik, og der er behov for, at vejen bliver opgraderet i en aller anden form, siger Thomas Danielsen.

- Der er god gang i virksomhederne i Struer, men de får ikke det fulde udbytte af den kommende motorvej, hvis der blive forsinkelser på Struer Landevej. Det vil både give problemer med godstransport og med at få medarbejdere, tilføjer den vestjyske politiker, som nu er på vej med et initiativ.

- Jeg håber, vi kan finde flertal til i første omgang at lave en forundersøgelse af, hvordan vejen kan udbygges. Derefter skal der findes penge til anlæg, siger Thomas Danielsen.

Han vil nu tage kontakt til lokale politikere fra andre partier - og derefter til politiske ordførere i Folketinget.

- Jeg vil også kontakte transportministeren og håber på opbakning i både rød og blå blok, siger Thomas Danielsen, som mener, at de øvrige politikere og partier bør erkende, at 17.000 biler på en landevej ikke dur. 

Danielsen understreger dog, at en udvidelse af Struer Landevej ikke må ske på bekostning af strækningen nordøst om Herning, hvor der i dag er motortrafikvej.

- Vi skal først have fundet penge til ombygge disse syv kilometer til motorvej, så der ikke bliver et hul i motorvejen. Men vi skal også se på Struer Landevej, siger Thomas Danielsen.  

Holstebrovej deler politikerne

Flere muligheder

Thomas Danielsen har ikke lagt sig fast på, hvordan landevejen mellem Holstebro og Struer bør bygges om, så den kan klare mere trafik.

- Vejen er bred, så det bør være relativt billigt at udvide den til en firesporet landevej med to spor i hver retning. En anden mulighed vil være at lave den til en 2+1 vej, hvor man kan overhale i én retning af gangen, siger Thomas Danielsen.

Han betvivler derimod muligheden for at ombygge landevejen til en egentlig motortrafikvej, hvor krydsende trafik skal passere via vejbroer eller tuneller.

- Jeg mener, det vil være for generende for de landmænd, som har behov for at køre med traktorer og landbrugsmaskiner på vejen. Men jeg er hel åben over for forskellige løsningsmuligheder, siger Thomas Danielsen.

Motorvejen vil stå færdig senest i efteråret 2018.

- Vi skal gerne have sat noget i gang inden 2020, siger han.

Den generelle udmelding fra Christiansborg har været, at der ikke er penge til nye vejanlæg de kommende år.

- Det afhænger af den politiske vilje, om pengene er der, siger Danielsen.  

Struer Landevej blev bygget som en tre-sporet vej med en overhalingsbane i midten, men er i dag en to sporet vej. Tidligere var vejbanerne så brede, at to personbiler kunne overhale hinanden, men nu har Vejdirektoratet indsnævret vejbanerne for at øge trafiksikkerheden.

- Det gør dog, at vejens kapacitet er blevet mindre, og det øger behovet for en udvidelse større, siger Thomas Danielsen.