Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Over 8000 måltider er blevet reddet

Dagli' Brugsen i Mejdal er et af de steder, hvor de undgår at smide mad ud ved hjælp af en app til telefonen. Foto: Johan Gadegaard

Over 8000 måltider er blevet reddet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En app til telefonen har været årsag til, at borgerne i Holstebro og omegn får glæde af billig mad, som ellers var blevet smidt i skraldespanden.

Holstebro: Når byens restauranter, dagligvarebutikker og bagere lukker, så er det som regel med en hel del overskydende madvarer. Madvarer som ikke fejler noget, men som ville blive smidt ud, da det efter reglerne ikke kan sælges.

Det satte en mobil-app ved navn "To Good to Go", sig dog for at bekæmpe, da den blev grundlagt i slutningen af 2015. Ved hjælp af telefonen, kan forbrugerne nemlig finde deres lokale dagligvarebutikker, bagere eller restauranter og købe en pose mad, som ellers var blevet smidt ud. Konceptet har for alvor fået vind i sejlene siden 2015, og i Holstebro-området har elleve forretninger taget idéen til sig.

En af de forretninger er Dagli' Brugsen i Mejdal. Når arbejsdagen er ved at gå på hæld for personalet i butikken, så går de en omgang for at finde madvarer som enten er beskadigede eller er tæt på sidste salgsdato. Disse varer bliver så puttet i en pose, som bliver sat til salg ved hjælp af mobil-appen. Poserne, som går under navnet "Magic bags", er populære.

- Jeg er ret overrasket over, hvor mange der bruger det. I sidste uge satte vi tre poser til salg hver dag, og de blev solgt med det samme. Vi har været med siden starten af juni, og allerede efter et par dage begyndte folk stille og roligt at få øjnene op for det, siger souschef i Dagli' Brugsen Mejdal, Merete Mundbjerg.

 

Så mange måltider er blevet solgt
I alt er 8357-måltider blevet købt gennem "To Good To Go"-appen i 7500 Holstebro-området, siden den blev lanceret i starten af 2016.Så mange måltidsposer er blevet solgt i første halvår af 2017 i Holstebro.

Januar: 456

Februar: 565

Marts: 680

April: 525

Maj: 603

Juni: 697

Kilde: To Good To Go

 

Smadret nutella-låg

I madspildsposerne hos Dagli' Brugsen bliver der fyldt varer i til en værdi af cirka 50-70 kroner, og poserne bliver solgt videre til kunderne for 29 kroner. Som oftest er det varer, som er tæt på at gå over holdbarhedsdatoen, som bliver solgt videre.

- Det kan være kød, frugt og grønt, eller bagerbrød som er til overs, fortæller Merete Mundbjerg.

Det er dog ikke kun den systematiske gennemgang af holdbarhedsdatoerne, som afgører hvad der bliver fyldt i poserne. Nogle gange kan tilfældigheder også være med til at bestemme dagens indhold.

- Vi havde en chauffør, som kom til at smadre lågene på nogle nutella-glas, da han skulle levere dem. Selve nutellaen fejlede ikke noget, men vi kunne ikke sælge dem videre til normalpris, med et hak i låget. De røg også i posen, og det var særdeles populært hos køberne, siger Merete Mundbjerg

Sushi hitter

Det er ikke kun hos brugsen i Mejdal, at de har succes med at sælge de overskydende varer billigere, når det er tæt på lukketid. Hos Restaurant Fuzhou på Lavhedevej, som serverer sushi og kinesiske grillretter i deres buffet, har de stor fokus på madspild, og har været en del af "To Good To Go"-konceptet siden det blev lanceret tilbage i slutningen af 2015.

- Det er især i weekenden, at vi oplever en stor interesse for vores overskydende mad. Her kan vi sagtens lange syv-otte poser med både sushi og grillmad over disken, fortæller Kelly Hu, som er tjener hos Restaurant Fuzhou, og tilføjer at det især er den overskydende sushi, som folk gerne vil have fingrene i.

Normaltvis kan restauranten risikere at skulle smide mellem tre og tyve kilo mad ud fra deres buffet alt afhængigt af travlheden.

God fornemmelse

Hos de to forretninger, kan de berette om, at det er meget forskelligt, hvem der kommer og køber madspildsposerne. Unge som gamle kommer og køber varerne, og det er med til at give en god fornemmelse blandt personalet.

- De ting, vi sælger, kan sagtens bruges, og noget af det kan eksempelvis fryses ned og holde endnu længere. Det giver en rigtig god følelse, at det ikke går til spilde, og så får vi jo lidt penge for noget, som ellers bare var blevet smidt ud, siger Merete Mundbjerg, som bliver bakket op af Kelly Hu.

- Vi er rigtig glade for, at vi ikke længere smider lige så meget ud. Det er rart, at nogle andre får glæde af det, fortæller Kelly Hu.

For butikkerne giver det god mening at benytte sig af konceptet, men de ansatte oplever også, at det er til stor glæde for forbrugerne.

- Den reaktion, som jeg oftest får, er at folk er lettede over at de nu får lidt mere luft i budgettet  når det angår købet af dagligvarer, fortæller Merete Mundbjerg.

Stor udbredelse

Det er ikke kun "To Good To Go"-konceptet som har vundet indpas hos både forbrugere og forretninger. Både Fuzhou, Brugsen og nogle af de andre forretninger deltager i flere forskellige madspilds-koncepter, som skal afhjælpe madspild.

I alt er over 8000 portioner mad fra lokale forretninger blevet leveret til forbrugerne fremfor skraldespanden, i de cirka halvandet år hvor app'en har været benyttet i Holstebro. Udover Fuzhou og Dagli' Brugsen så er også Galsgaard Bageri, Golden Palace, Towa, Spar Borbjerg nogle af dem, som tilbyder at levere overskydende fødevarer ved hjælp af app'en.

Det er ikke kun i Danmark at app'en benyttes flittigt. Den benyttes også i Tyskland, Norge, Frankrig og England. Over 4000 forretninger er med, og over 1,5 millioner mennesker på landsplan benytter den. Det anslås, at danskerne smider en tredjedel af deres indkøbte mad ud hvert år.