Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nye virksomheder kan få facade til motorvejen

I dag flokkes virksomhederne ved Herningvej, men snart kommer der nye facadegrunde i første parket til den nye motorvej. Foto: Morten Melhede
Foto: Morten Melhede

Nye virksomheder kan få facade til motorvejen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Holstebro Kommune vil byggemodne 83 hektar ved Rasmus Færchs Vej, hvor virksomheder får første parket til den kommende motorvej.

Kommunen vil gerne kunne tilbyde byggegrunde til virksomheder, som vil ligge i første række til den nye motorvej. Derfor ønsker den at byggemodne et nyt erhvervsområde i forlængelse af Rasmus Færchs Vej, og området kommer til at ligge lige før motorvejen slutter som en fire-sporet vej frem til Struer Landevej.

»Det vil jo være skønt, hvis vi kan trække noget mere industri til byen ved at lægge nogle attraktive erhvervsgrunde op til den nye motorvej,« siger Gubber Kristensen (S), som er formand for byrådets tekniske udvalg.

Det nye erhvervsområde bliver på i alt 83 hektar, og efter planen vil det blive delt op i 53 erhvervsgrunde, som både vil kunne bruges til salg og til produktion. Området starter i øst ved Skivevej og slutter ved jernbanen mod Struer.

Faktisk har kommunen i forvejen fem-seks ledige erhvervsgrunde lidt længere mod syd i området ved Søndergård, men de har ikke facade ud til motorvejen.

»Vi tror på, at mange virksomheder gerne vil have facade op til motorvejen. Det ser man andre steder,« siger Gubber Kristensen og henviser blandt andet til byggeri langs motorvejen ved Hammerum og Ikast.

Undgå de bløde huller

Foreløbig vil kommunen have lavet en grundig forundersøgelse af området, som blandt andet skal afklare jordbundsforholdene.

Der er nemlig blød jord i området, og det har besværliggjort den seneste byggemodning.

Med hjælp fra forundersøgelsen er det muligt at planlægge vejene mest hensigtsmæssigt, og måske kan bløde områder bruges til regnvandsøer for vand fra veje og tagflader.

»Vi vil gerne være på forkant, så erhvervsgrundene er klar, inden motorvejen kommer. Andre kommuner har været bagud med facadegrunde, når der er kommet motorvej,« siger Gubber Kristensen.

I forvejen er kommunen i gang med at byggemodne et nyt erhvervsområde i Nupark, som får facade ud til det stykke, hvor motorvejen er sluttet og blevet til en fire-sporet landevej.