Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ny danseforestilling i Black Box låner græsk inspiration

Fotis Nikolaou er danser og koreograf, og lavede koreografien til OL-åbningshowet i Athen i 2004. Fotos: Johan Gadegaard
Foto: Johan Gadegaard

Ny danseforestilling i Black Box låner græsk inspiration

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Cypriotisk koreograf med base i Athen hjælper Black Box Dance Company.

Han er ikke nogen hvem-som-helst, den 45-årige danser og koreograf Fotis Nikolaou, der i disse dage lægger sidste hånd på Black Box Dance Theaters nye forestilling 7Even.

Fotis Nikolaou er egentlig fra Cypern, men han har siden 2003 haft sit eget kompagni, X-it Dance Theatre i den græske hovedstad Athen. Det var også der, han skabte den »forestilling«, som han er bedst kendt for udenfor dansens verden.

Det var nemlig Fotis Nikolaou, der skabte koreografien til hele det store åbningshow ved OL i Athen i 2004.

Smukke lokaler

Men nu er han så i Holstebro, og faciliteterne her kan åbenbart godt konkurrere med Athen.

»Black Box er et fantastisk sted, og vores øvelokale er et af de smukkeste studier, jeg nogensinde i mit liv har arbejdet i. Det er stort, lyst og smukt,« roser koreografen, der fra midten af januar og frem til premieren den 3. marts har indlogeret sig i et værelse i midtbyen.

»Men jeg har ikke set noget af Holstebro, jeg har arbejdet,« siger Fotis Nikolaou og kommer så i tanke om, at han faktisk har været ude på Odin Teatret i Særkærparken for at se en danseforestilling.

Det er Black Box Dance Companys kunstneriske leder, Mari Brolin-Tani, der har fundet frem til cyprioten. Hun var inviteret til dansefestival på Cypern, hvor hun ikke nåede at se den forestilling, som Fotis Nikolaou havde med. Men andre fortalte hende, at det var en fejl, når nu hun ledte efter spændende koreografer. Så hun tog til Cypern igen og fik muligheden for at se et stykke, hvor koreografen arbejder med masker. Det har han gjort de sidste to år, og Marie Brolin-Tani var lige så begejstret for maske-ideen, som han selv er.

Unge og stærke

Han sagde med det samme ja tak, da hun spurgte, om han havde lyst til at arbejde med 7Even. Og han var med i København, da de seks nye dansere blev udvalgt ved audition.

»Det er unge, stærke og meget talentfulde dansere. Jeg har ikke arbejdet meget med unge dansere før. Jeg kigger som regel efter nogen med erfaring, fordi mine opsætninger involverer en masse skuespil. Jeg havde helt glemt, hvor let det er at arbejde med unge mennesker, fordi de er så åbne og modtagelige. De får ikke det der trætte udtryk i øjnene, når man foreslår noget nyt,« siger Fotis Nikolaou og smiler.

Ikke skåret ud i pap

Det sværeste er ikke at få danserne til at danse perfekt.

»Det sværeste er at få dem til ikke at danse. At få dem til at gå, stå og iagttage og spille skuespil. Men de har også opdaget, at det gør dem friere, når de tager en maske på. De troede ikke på mig i begyndelsen, men forleden måtte en af de mandlige dansere erkende, at han pludselig ikke kunne udtrykke sig frit, fordi hans maske var til reparation,« fortæller koregrafen.

Stykket, der centrerer sig om de syv dødssynder, maler ikke synderne op med store bogstaver. Fotis Nikolaou har i stedet skabt en koreografi, hvor historierne i de syv scener bevæger sig rundt om den givne dødssynd og bare har »en duft af den«.

»Jeg gider ikke skære ud i pap, at det her for eksempel er en scene med dovenskab. Det er kedeligt. Og så vil jeg heller ikke prædike. De syv dødssynder er tungt stof. Men vores historier er mere personlige og kan tolkes på forskellige måder. Publikum må godt få lov til at tænke lidt selv,« mener koreografen.