Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nu skal socialt udsatte have styr på økonomien

Det kan være overmådenligt svært at have et plus på bankkontoen. Nu tilbyder KFUM gratis gældsrådgivning til udsatte borgere. Scanpix
Foto: Brian Bergmann/Scanpix Denmark

Nu skal socialt udsatte have styr på økonomien

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

KFUM vil hjælpe socialt udsatte med at få styr på deres økonomi med gratis rådgivning.

Det kan være svært at holde styr på økonomien, og for personer i en udsat livssituation kan det være ekstra svært. Derfor vil KFUM's Sociale Arbejde lave et nyt rådgivningscenter i Ulfborg, hvor de tilbyde rådgivning til økonomisk trængte, såsom at få indtægter og udgifter til at gå op.

»Vi oplever, at det er folk, som af den ene eller anden grund har mistet overblikket over økonomien. Det kan være efter, man har mistet sit arbejde, man er blevet syg, eller man har været gennem en grim skilsmisse. Så er man kommet ind i en dårlig cirkel, hvor man har brug for hjælp til at få stoppet spiralen nedad,« siger June Crondahl, der er projektleder på projektet »På fode igen«, som KFUM's Sociale Arbejde hedder.

Der er i øjeblikket 26 rådgivningscentre rundt om i landet, og det sker typisk på cafeer, væresteder eller frivillighedscentre.

»Det kan være svært at komme ind ad døren, og derfor lægger vi vægt på, at de skal komme frivilligt, og at det er let at komme,« siger June Crondahl.

Frivillige hjælpere

Projektet kører på frivillig basis, og derfor søger KFUM frivillige, som har lyst til at hjælpe andre. Tirsdag den 15. marts holder KFUM's Sociale Arbejde derfor informationsmøde på Værestedet i Ulfborg.

Det er typisk bankrådgivere, socialrådgivere eller jurister, som tilbyder deres hjælp og viden.

»Vi oplever, at det er en styrke, at det er frivillige, som sidder på den anden side af bordet, fordi der opstår en tillid, der gør at man kan åbne sig. Det er ikke kommunen, som kan sanktionere eller banken, der er en autoritet. Vi er 100 procent på borgerens side,« siger June Crondahl.

De frivillige rådgivere bruger typisk to timer hver anden uge men har selv indflydelse på, hvor meget tid de kan afse. »De frivillige gør det, fordi de gerne vil hjælpe nogen, som har det svært. De har alle en faglig baggrund, som gør dem kvalificerede til at rådgive,« siger June Crondahl.