Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Miljøvenlige biler gør diesel-gevinsten mindre

Der er en gevinst for taxavognmand Benny Jepsen, ved at prisen på benzin og diesel er lav. Krav om, at biler der indregistreres som taxa skal være miljøvenlige gør dog ikke gevinsten så stor som tidligere. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Foto: Johan Gadegaard

Miljøvenlige biler gør diesel-gevinsten mindre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Firmaer, der bruger meget diesel og benzin til transport, kan lige nu glæde sig over den lave pris. Men gevinsten er dog beskeden, siger to vognmænd.

Med de lave priser på diesel er der penge at spare, hvis man kører knap 150.000 kilometer, som bilerne ved Holstebro Taxa i gennemsnit tilbagelægger hvert år.

»Det kan vi selvfølgelig mærke, og det er rart. Men i takt med, at bilerne er blevet mere miljøvenlige, har det ikke så stor betydning som tidligere,« siger Benny Jepsen, der er formand for Holstebro Taxa.

Tidligere var en taxa typisk en Mercedes, der højst kørte 13-14 kilometer på literen, men i dag er det et krav, at biler, der skal indregistreres til taxa-kørsel, skal være i energiklasse A, hvor en personbil mindst skal kører 20,5 kilometer på en liter diesel. Kravet til benzinbiler er 18,2 kilometer.

»Derfor bliver besparelsen tilsvarende mindre,« forklarer Benny Jepsen, der selv har en Mercedes Sprinter med plads til otte personer, og derfor må køre kortere på literen.

I disse dage bliver det lave brændstofforbrug dog opslugt ved, at Benny Jepsens bil er udstyret med oliefyr, så kunderne ikke behøver sidde og fryse på køreturen.

»Vi har haft nogle svære år, hvor vi blandt andet har mistet en del omsætning i forbindelse med finanskrisen, så det er da rart, at vi lige nu får lidt hjælp af en lav dieselpris,« siger Benny Jepsen.

Neutral overfor transportfirma

Hos Tvis Vognmands Forretning bruger man 500.000 liter diesel om året, og selvom prisen på diesel er faldet mere end to kroner på et år, så forklarer administrerende direktør Ove Nordskov Jensen, at lastbilfirmaet ikke kommer til at spinde guld på den lave pris.

»Dieselprisen er næsten neutral for os. Siden år 2000, hvor olieprisen steg eksplosivt, har stort set alle transportfirmaer haft et olietillæg, der bliver justeret hver måned. Det vil sige, at når prisen på diesel stiger, så stiger prisen over for kunden. Nu, hvor diesel-prisen falder, så falder kundens pris også,« siger Ove Nordskov Jensen, der dog glæder sig over den lave dieselpris.

»Vi risikerer, at få en økonomisk lussing, hvis olieprisen stiger, fra vi laver et tilbud, og til opgaven er udført. Men lige nu er det et stykke tid siden, at vi har oplevet det,« siger han.

Ove Nordskov Jensen er dog forsigtig med at juble for højt over prisen på diesel og benzin.

»Jeg er ikke i tvivl om, at prisen på diesel kommer op omkring ti kroner igen. Lige nu er den for lav i forhold til, hvad den burde være. Derfor skal transportfirmaer som os også lægge lidt til side, så de har noget at stå imod med, når prisen igen stiger, og der kan komme nogle økonomiske lussinger,« siger han.

Firmaet i Tvis har 16 lastbiler, der i gennemsnit kører to kilometer per liter brændstof, når man regner arbejdet med, da blandt andet brug af bilernes kraner kræver diesel.

Oliefyrsejere sparer 8000 kroner

For de 100.000 boligejerne med et aktivt oliefyr er der grund til at glæde sig over den lave oliepris.

Ifølge finans.dk kan en gennemsnitlig forbruger, der bruger 2500 liter fyringsolie om året, spare 8000 kroner, svarende til 670 kroner om måneden, i forhold til i 2014.

Årsagen til de lave priser skyldes, at prisen på råolie er faldet til under 30 dollar per tønde, og dermed er prisen siden 2014 skrumpet ind til næsten en fjerdedel af prisen. På trods af en stigende dollarkurs.

Fra 2011 til oktober 2014 lå prisen på råolie stort set over 100 dollar per tønde råolie, men siden er prisen faldet - på trods af uro i Mellemøsten.

Internationale eksperter forudser, at prisen forbliver lav, da USA og EU har ophævet handelssanktioner mod Iran, og man derfor forventer, at der kommer endnu mere olie på det internationale marked.