Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Leje eller eje? Leasingbiler stormer frem i det vestjyske

Arkivfoto.
Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix Denmark

Leje eller eje? Leasingbiler stormer frem i det vestjyske

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I Region Midtjylland var der mere end fire gange så mange leasede privatbiler i 2015, som i 2013. Ifølge bilforhandlere er det især de unge, der har skiftet mentalitet.

Siden 2010 er mængden af personbiler i Danmark steget med næsten 10 procent. Det skyldes ifølge flere bilforhandlere i Holstebro, at forbrugerne har løsnet op efter krisen.

Men især én tendens vinder frem. Leasing af privatbiler bliver mere og mere normalt på landsplan. Ifølge De Danske Bilimportører er privatleasinger vokset fra i 2013 at udgøre 12 procent af leasingerne i Danmark, til i 2015 at udgøre 24 procent - de sidste 76 procent er stadig erhvervsleasing.

I Midtjylland er antallet af leasede privatbiler ifølge De Danske Bilimportører gået fra 876 styk i 2013, til 3676 i 2015 - mere end fire gange så mange.

»Der er stadig rigtig mange vestjyder, der hellere vil eje end at leje. Men det er helt klart noget, vi mærker en stigende nysgerrighed overfor,« siger Martin Tang, medindehaver ved Tang Biler i Holstebro.

Hos STS Biler i Holstebro oplever salgschefen Rasmus Thorsen også en stigende interesse.

»Det har alle dage været lidt af et storbykoncept - så at vi oplever en stigende interesse for det her i Vestjylland må betyde, at det er noget, der virkelig er ved at bide sig fast,« siger han.

»Der er en generel delementalitet, der spreder sig. Det kan mærkes på bilmarkedet,« fortæller Lars Mørup, salgschef hos Jyske Finans, der leaser biler af flere forskellige mærker ud i hele landet.

»Især de unge«

Rasmus Thorsen fortæller, at det især er unge, der leaser bilen i stedet for at købe.

»Der er bare en helt anden mentalitet blandt de 18-25 årige end de ældre generationer,« fortæller Rasmus Thorsen.

Han mener dog ikke at det er en dårlig ide.

»De er ofte et sted i deres liv, hvor de kan have brug for transport, men stadig gerne vil være fleksible. Det giver god mening for dem at lease, når de kan stå om et, to eller tre år og have helt andre behov i deres liv, end dem de har lige nu,« siger Rasmus Thorsen.

Det er Lars Mørup fra Jyske Finans enig i.

»De unge vil i mange tilfælde heller leje end eje i dag. De har det bedre med at kunne rykke rødderne op og flytte sig, og så er det bare nemmere at kunne stille bilen med en måneds varsel, hvis man ikke længere skal bruge den uden hele risikoen for at tabe på den,« siger Lars Mørup.

Generel Tendens

Claus Skytte, der er foredragsholder og ekspert i deleøkonomi, nikker genkendende til bilforhandlerenes oplevelse af en holdningsændring hos de yngre generationer.

»De unge er opdraget med en helt anden tilgang til, hvad der skaber status, end hvad man tidligere har haft. Købekraft har ikke længere den samme status, som tidligere,« siger Claus Skytte.

Samtidig med, at holdningen til at købe ifølge Claus Skytte er ved at ændre sig, peger han også på en endnu mere jordnær grund til at leasing vinder frem.

»Det er simpelthen ret let. Ligeså langt tilbage, som det er til at tælle, har vi adopteret de letteste eller smarteste løsninger i vores hverdag,« siger han.