Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Jesper lever af at sælge vand fra vandhanen

Jesper Kjeldsen har sammen med nogle andre oprettet et firma, der sælger postevand fra hanen på karton. Fordi det er ligeså rent og er mere miljøvenligt, end det i plastikflasker.
Foto: Morten Stricker

Jesper lever af at sælge vand fra vandhanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En iværksætter der netop er rykket ind i Nupark opfordrer kunder til, at man ikke køber hans produktvand, men drikker det gratis fra hanen.

En halv liter vand til ti kroner. Det lyder som et koncept, som store læskedriksgiganter har opdaget for lang tid og siden nu skovler penge ind på. Men når det er vand direkte fra hanen hældt i en hvid papkarton, og med en opfordring om ikke at købe vand trykt på siden, så er det ikke noget, man ser hver dag - ikke endnu i hvert fald.

Det danske firma Postevand er måske det eneste i hele verden, der opfordrer til, at man ikke skal købe deres produkt, men i stedet drikke det gratis - næsten - fra hanen.

»Drik altid vand fra vandhanen, når du har mulighed for det,« står der på den hvide karton.

»Det begyndte som et oplysningsprojekt - selvom nogle har opfattet det som en provokation,« siger Jesper Krogh Kjeldsen, der er en af de tre grundlæggere af firmaet, og som netop er rykket ind på kontor i Nupark.

Et tredje-års projekt på Kaospilot-uddannelsen i Aarhus fik Jesper Krogh Kjeldsens øje op for, hvor stor påvirkning såkaldt kildevand på flaske har på miljøet i form af plastik og transport af vandet, der ikke er bedre end det der kommer fra hanen.

»Jeg blev forarget over, hvor stor påvirkning vores forbrug af vand på flaske har, og jeg ville lave en kampagne, så andre også blev klar over det. Mit SU-budget var desværre for beskedent, og derfor fik jeg ideen til denne,« siger Jesper Krogh Kjeldsen og sætter en af de hvide kartoner på bordet.

Sagt nej til eksport

Udover budskabet om at drikke vand fra hanen når det er muligt, står der »Postevand er bedre«, og på en side oplistes der tre grunde til, at man skal vælge vandet på karton frem for på flaske - hvis man har behov for at købe vand. Den sidste side er blank.

»Der er simpelthen ikke mere at sige. Så enkelt er det,« siger Jesper Krogh Kjeldsen med et smil.

På trods af opfordringen om at drikke vand fra hanen, har Jesper Krogh Kjeldsen og hans to medstiftere haft Postevand i tre år.

»Vi er det bedste alternativ til vand fra vandhanen, og vi er godt klar over, at man engang imellem har behov for vand, når man er på farten, og ens vandflaske er tom,« siger Jesper Krogh Kjeldsen.

Og potentialet for postevand er stort. Sidste år brugte danskerne godt to milliarder kroner på at købe knap 150 millioner liter vand på flaske.

En liter postevand har på vejen fra undergrunden og til kanden udledt 0,0002 kg CO2. Køber du to halvliters Kildevæld, er CO2-udledningen 900 gange så stor.

Postevand tappes på et vandværk på Fyn og køres ud til kunder som Føtex, Irma, Bella Centret og til foråret kommer endnu en stor kunde, som Jesper Krogh Kjeldsen ikke kan løfte sløret for endnu.

»Vi har valgt Fyn, da det ligger centralt og der er lige langt ud til alle kunder, og miljøet bliver belastet mindst muligt,« siger Jesper Krogh Kjeldsen og fortæller, at firmaet af samme grund har sagt nej til tilbud om eksport til Berlin, Singapore og New York.

Giver overskud

Selvom Postevand blev grundlagt som et alternativ til vand på flaske, så er det også en forretning, og i 2015 opnåede Postevand for første gang et mindre overskud.

»Vi har et budskab om, at danskerne skal værdsætte det danske vand mere, men det er også en forretning, der skal give overskud,« siger Jesper Krogh Kjeldsen, der forklarer, at han som de fleste andre også bliver motiveret at penge.

»Men Postevand er ikke sat i verden for at tjene penge. Så det kommer i anden række, men det er rart, at der endenlig er overskud,« siger Jesper Krogh Kjeldsen, der i december fik Idealist Prisen, der uddeles af Ivækst, der er et sekretariat for iværksættere, og prisen gives til en »dygtig iværksætter, der i den gode sags tjeneste får omsat idealer til praktisk realitet.«

»Den blev jeg stolt over, da vi flere gange er blevet beskyldt for at sælge sand i sahara, eller vi kun var 'in it for the money',« siger Jesper krogh Kjeldsen.