Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


I brummen for dårlig matematik?

Ifølge Danmarks Statistik er din matematikkarakter afgørende for om du ender i kriminalitet. Arkivfoto
Foto: Brian Bergmann/Scanpix Denmark

I brummen for dårlig matematik?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hver fjerde 25 til 29 årige dansker, der dumpede matematik i skolen, er dømt for kriminalitet ifølge Danmarks Statistik.

Har dit barn svært ved at greje andengradsligningen eller brøkregning? Så er risikoen for at han eller hun ender i kriminalitet stor - det viser tal fra Danmarks Statistik.

41 procent af de 25 til 29 årige mænd, der forlod grundskolen med en dumpet matematik eksamen, har en eller flere domme. Antallet af dømte falder støt op til 12-tallet, hvor kun fire procent af mændene er dømt.

Samme tendens er også at finde blandt kvinder. Her er mængden blot lidt lavere med 13 procent af de dumpede kvinder mellem 25 og 29, der har begået kriminalitet.

Birthe Kubstrup, der er matematiklærer på Mejrup skole, forstår godt, at der kan findes en sammenhæng mellem regnefærdigheder og røveri.

»Det er egentlig ikke noget der overrasker mig. Man får jo nogle grundlæggende evner ud i at styre sit liv i matematik,« siger matematiklæreren.

»En stor del af matematikken, man lærer i skolen er jo direkte brugbar, når man skal håndtere sin økonomi resten af livet. Så hvis man har svært ved matematikken, kan det nok være med til at sende en mod dårligere løbebaner,« fortsætter Birthe Kubstrup.

Skal tages med et gran salt

Dog mener Birthe Kubstrup, at der er andre ting, der også har indflydelse end afgangskarakteren.

»Matematikfærdigheder alene er nok ikke helt fair at dømme på. Social arv og andre indflydelser spiller også ind,« siger læreren, der også er samfundsfagslærer.

Og den holdning er hun ikke alene om.

»Det er da et vigtigt fag. Men af de elever jeg selv har haft med at gøre, har jeg ikke den oplevelse, at dem der gik fra skolen med lave karakterer i matematik, generelt klarer sig ringere senere i livet. Der er nok flere ting der spiller ind,« siger Per Skovgaard, der er matematiklærer på Rolf Krake Skolen.

Gør faget håndgribeligt

Det er nok ikke alle, der husker matematiktimen for de store livsændrende åbenbaringer, men skal man tro på Danmarks Statistik, så er den altså vigtig.

Derfor mener Per Skovgaard også, at det er vigtigt at gøre faget håndgribeligt.

»Noget jeg altid selv har forsøgt på, er at sætte den matematik, vi har i timerne, ind i en sammenhæng,« fortæller han.

Og det er noget, der også efterspørges hos eleverne.

»De spørger altid efter, hvad de kan bruge det til, og så er det jo op til os at gøre det forståeligt for dem, hvad renteregning, statistik og andengradsligninger kan bruges til,« siger Per Skovgaard.

Helt skidt ser det heller ikke ud for den seneste årgang, der har forladt skolerne i Holstebro Kommune.

Færre nuller, flere tolvere

På niendeklassesårgangen, der havde eksamen i sommeren 2015, var der i Holstebro Kommune kun 2,5 procent af eleverne, der dumpede deres matematikeksamen. Det er noget nær identisk med landsgennemsnittet, hvor antallet af elever, der fik et nul ligger på 2,7 procent.

Til gengæld kan skolerne i Holstebro Kommune prale af, at ligge over landsgennemsnittet når det gælder 12-tallerne. De udgjorde på landsplan hver syvende af de givne matematikkarakterer, imens 12-tallerne i Holstebro udgjorde hver sjette.