Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Havde du gættet det? Her er hvad turisterne anbefaler om Holstebro

Maren, Holstebros store stolthed, får ikke mange linjer på TripAdvisor. Arkivfoto: Morten Stricker
Foto: Foto: Morten Stricker/Morten Stricker

Havde du gættet det? Her er hvad turisterne anbefaler om Holstebro

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Måske lidt overraskende for de fleste er Maren næsten ikke nævnt på rejse-siden TripAdvisor

Du kender det sikkert fra dig selv. Feriedestinationen er besluttet, billetterne er købt og hotellet er reserveret. Men hvad skal I opleve, mens I er afsted til de fjernere egne? Det kan hjemmesider som TripAdvisor hjælpe med at finde ud af. TripAdvisor er et site hvor brugere, eller rejsende, kan anmelde hoteller, anbefale seværdigheder eller fraråde restauranter i et bestemt område, så andre rejsende kan finde ud af mere og navigere rundt i turistfælderne.

Men søger man på Holstebro, bliver man måske overrasket. Kommunen, der selv proklamerer at der er »dråber af kultur« rundt omkring på egnen, har samlet set 83 aktiviteter i form af muséer, shopping og den slags oplistet. På førstepladsen ligger Frilandsmuséet Hjerl Hede, men på nummer ni ligger banegården. Og Maren, byens store stolthed, er slet ikke at finde. Kun i form af et par billeder oplistet under »Det gamle rådhus.«

Kender man ikke Holstebro, er det altså ikke sikkert at man opdager de mange kulturelle tilbud der er at finde i kommunen.

»Det kunne godt tyde på, at der var et behov for at vi som kulturformidlere blev bedre til at bruge TripAdvisor,« siger Søren Olesen (DF), der er formand for Udvalget for Erhverv og Turisme.

Han fortæller, at det ikke er første gang at der er fokus på det, men at rækkefølgen her tyder på, at der ikke er fokus på det rigtige. Overordnet set er det muséerne og de andre seværdigheders ansvar selv at sørge for kulturformidlingen, men ifølge Søren Olesen kunne de måske bruge en hjælpende hånd fra kommunen.

»Vi vil gerne hjælpe, hvis der er et behov for blive bedre til at bruge steder som TripAdvisor markedsføringsmæssigt,« siger Søren Olesen.

Aktørernes ansvar

Susanne Toftegaard Hansen, der er chef for Erhverv og Turisme i Holstebro Kommune, mener også, at det er aktørerne selv, der skal blive bedre til at benytte sig af TripAdvisor. Det er dem, der skal sørge for, at de mange tilbud der er i Holstebro er at finde på sitet.

»Men så hæfter jeg mig også ved, at hele 44 har anmeldt Hjerl Hede, og det er vi rigtig glade for. Hjerl Hede er nemlig en af vores store attraktioner og et af de steder, vi meget gerne vil vise frem. Det gamle rådhus, hvor Maren står, er jo også på.«

Susanne Toftegaard Hansen påpeger også en analyse, der viser, at sider som TripAdvisor mest af alt bliver brugt til at anmelde hoteller og restauranter - her har Holstebro Kommune 44 restauranter med på listen.

Derfor mener hun dog også, at der kan komme mere gang i markedsføringen af Holstebro på TripAdvisor.

»Vi i kommunen har valgt at prioritere Facebook og Instagram som sociale medier. Men vi vil gerne have at folk oplever kunsten her i byen og videreformidler den. Det vi kan gøre, er at appellere folk til at snakke om fx Maren, når de er på guidede ture i byen, på andre af de sociale medier,« siger hun.