Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Faldt du i fælden? Sådan gør du, hvis du har købt hos Jysk Isenkram

Sådan gør du, hvis du har handlet gennem Jysk Isenkram. Screendump fra jyskisenkram.com

Faldt du i fælden? Sådan gør du, hvis du har købt hos Jysk Isenkram

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dagbladet kunne i dag afsløre at firmaet Jysk Isenkram er fup og fiduser. Læs her hvad du skal gøre, hvis du har købt gennem hjemmesiden

Priserne var næsten for gode til at være sande hos www.jyskisenkram.com, der solgte Kay Bojesen, Kähler og andre mærkevarer til meget lave priser. Og det var de også, viser det sig.

Jysk Isenkram var fup og fiduser, og efter at Dagbladet i dag kunne afsløre det, er sitet lukket ned sammen med deres Facebook-side. Da siden stadig fandtes, var kontaktoplysningerne sparsomme, og deres mailadresse var falsk.

Så hvad gør man, hvis man nåede at købe noget fra firmaet og man ikke har modtaget sin vare?

Indsigelsesordningen

Hos e-mærket, der certificerer danske e-shops, anbefaler de at man gør brug af indsigelsesordningen, hvis man er blevet snydt på nettet.

Ifølge Finansrådet kan man ved køb på nettet fra dankort, Visadankort og Mastercard kræve at få pengene tilbage, hvis man enten ikke modtager varen, varen er et kopimærke eller varen er ødelagt.

Går firmaet konkurs er man også sikret.

Kan man ikke komme i kontakt med firmaet, som er tilfældet med Jysk Isenkram, skal man henvende sig til banken for at få sine penge igen, hvis det er betalt med kort.

Betal altid med kort

Uanset hvor man køber på nettet, så er det mest sikre altid at gennemføre en ordre via et betalingskort. Ifølge Lea Markersen, der er jurist hos Forbrugerrådet Tænk, gør brugen af kortet det nemmere at få pengene tilbage, hvis uheldet er ude.

»Betaler man med eksempelvis dankort, falder man i en lang række tilfælde ind under betalingstjenesteloven. Det betyder, at hvis din vare ikke kommer, og du ikke kan komme i kontakt med virksomheden, så kan man kontakte banken og bede dem tilbageoverføre pengene. Herefter er det banken, der må tage kampen med virksomheden,« siger hun.

Bankerne kan have forskellige krav på dokumentation for at du rent faktisk har handlet hos virksomheden og ikke har modtaget din vare, men som regel er det nok, hvis du kan fremvise en mail til firmaet, hvor du fortæller at du ikke har fået varen.

Har man betalt via en bankoverførsel eller kontakt, så står man straks i en mere tilspidset situation. Her kan banken ikke hjælpe, og så er det op til en selv at forfølge firmaet, der ofte er udenlandske og ganske snu. Eksempelvis som i eksemplet her med Jysk Isenkram, der nu har lukket deres site.