Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Et opkald hver morgen giver ældre tryghed

Genrefoto.

Foto: Linda Kastrup/Scanpix Denmark

Et opkald hver morgen giver ældre tryghed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ældre Sagen har også et andet tilbud til ældre. Nemlig et tryghedsopkald:

Ældre Sagen har også et andet tilbud til ældre. Nemlig et tryghedsopkald:

Hver morgen mellem klokken otte og ni ringer frivillige op for at høre om alt er, som det skal være. Og her er det den omvendte situation: Der er frivillige nok, men der mangler ældre. Opkaldstjeneste kan nemlig godt overkomme at ringe til endnu flere ældre.

»Vi er 12 opkaldere - 11 kvinder og én mand, og vi vil gerne have flere at ringe til,« siger 76-årige Ruth Morsing, der er koordinator for telefon-opkalderne.

For lidt fokus på ordningen

Koordinatoren mener ikke, at der er ret meget fokus på opkaldstjenesten, som der ikke er så mange, der kender til.

»Vi har oplevet, at ikke engang ansatte på sygehuset har hørt om os,« tilføjer hun.

Det sker dog, at pårørende ringer fra andre dele af landet for at høre, om der findes en trygheds-tjeneste i området.

»Vi gør det gratis og 365 dage om året,« siger Ruth Morsing og fortæller, at opkalderne skiftes til at have vagt en uge ad gangen.

Ruth Morsing fortæller, at en af brugerne har fortalt, at hun er glad for ordningen, fordi man kan regne med den, og fordi hun på den måde er sikker på ikke at ligge død derhjemme i otte dage, før besøgsvennen kommer.

De ældre kan nemlig sagtens bruge begge ordninger.

Koordinatoren kører altid ud og snakker med både dem, der modtager tryghedsopkaldene og dem, der melder sig til at ringe.

Der skal nemlig også gerne være en lille dialog hver morgen, hvor der lige blev snakket lidt løst og fast i et par minutter.

»Dem, der ringer, skal gerne kunne smile i telefonen,« mener Ruth Morsing.