Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Det nye Nørreport er ikke et center - og gadevarer er ikke gadevarer

Området, hvor forretningen Hennes & Mauritz ligger i dag, omdannes til et torveareal, hvor både lejere og folk udefra kan boooke sig ind i kortere perioder. Der bliver også et permanent fødevaremarked. Illustration: Spacelab arkitekter/Nørreport Centret


Det nye Nørreport er ikke et center - og gadevarer er ikke gadevarer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forvandlingen af Nørreport Centret er gennemgribende og nytænkende. Blandt andet forbydes gadevarer og skilte helt på gangene.

Der kommer ikke nye kvadratmeter til, og der pilles ikke ved opbygningen med butikker i stueplan og liberale erhverv/fitness på førstesalen.

Men alt andet bliver nyt og anderledes.

Nørreport Centret anno 2018 vil ikke være et center i traditionel forstand, og navnet afkortes derfor til »Nørreport«.

»Vi vil gerne åbne huset op, så man udefra kan se ind - og se, at der er handel, liv og mennesker. Samtidig ønsker vi indvendigt at få et mere rent og enkelt udtryk, idet vi henvender os til en voksen-målgruppe, der ønsker et hurtigt overblik.« forklarer Kim Huus, centermanager hos Datea, der ejer ejendommen.

Netop derfor har man besluttet helt at forbyde gadevarer og skilte på gangarealerne. Til gengæld indrettes der et torveareal i det område, hvor Hennes & Mauritz ligger i dag. Her er det tanken at lave et fast fødevaremarked op til weekenden og at samle skiftende torveaktiviteter - det kunne være et tøj- eller bogmarked.

Ovenlys og luftshavns-flow

Det nye, lette look hjælpes godt på vej af ovenlys i hele bygningen. Butiksfacaderne trækkes lidt tilbage og åbnes op ud mod gangen, ligesom nogle butikker får direkte passage til nabobutikken.

»Det bliver lidt samme oplevelse, som vi kender det fra lufthavnen, hvor man går fra den ene butik og over i en anden uden at skulle ud på gangen,« fortæller John Mikkelsen fra Proff Art Reklamebureau A/S, der har været med inde over hele processen.

Liv i kælderen

Indvendigt kommer der nye gulve og loft, plantevægge, små oaser med siddepladser og WiFi.

Den 1000 kvadratmeter store kælder, der har været blændet af for kunderne i mange år, men tidligere har huset en biograf, skal i spil igen. Det er dog endnu ikke besluttet, hvad kælderen skal bruges til.

Plads til flere butikker.

Selvom Nørreport Centret ikke udvides, så vil der blive plads til flere butikker.

I dag er der 24, men i det nye Nørreport vil der være flere mindre lejemål - i alt 30 butikker.

Der vil komme cafeer og restauranter, både inde og ude. På sydsiden flyttes indgangen lidt og enkelte parkeringspladser inddrages for at få plads til et cafémiljø, udendørsservering og torvemarked. Også på nordsiden vil der komme caféer, men her kan det være lidt forblæst, så derfor bygges det ind i et nyt orangeri.

Udvendigt kommer helt ny facadebeklædning, en transparent beklædning på taget, adskillige elektroniske skærme og grøn beplantning. Den gamle indgang ud mod Polititorvet genåbnes, og Nørreport bygges sammen med parkeringshuset, som blev bygget i 2008.

Ambitionen er helt at slette ethvert spor af gammelt center og forvandle det til et hus, hvor man har lyst til at opholde sig - og handle.