Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Der kom en kasse fra Aalborg...

Byrådsmedlem og en af Ernst Trillingsgaards gode venner, Finn Orvad, var blevet lovet en kasse, men dets indhold kendte bilmanden ikke. - Det var nærmest som om, der kom en ånd op af æsken, da jeg åbnede den, siger Finn Orvad. Foto: Jørgen Kirk

Der kom en kasse fra Aalborg...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kultur

Og i den kasse lå noget, Finn Orvad ofte havde talt med dens ejer om. Måske. Finn Orvad har nemlig ikke kigget i kassen før nu...

Holstebro: Alt på nær én ting skinner hos Orvad Biler. Glasset i udstillingsvinduet glimter. Den røde Ferrari bag dem ligeså. Den grå Maserati. Cadillac Eldoradoen, der engang tilhørte Alfred Christensen. Funklende.

Selv Finn Orvads smil skinner. Han er i sit rette element. I sin biludstilling på Hjaltesvej i Holstebro.

På bordet i hans kontor står fortiden, og der har den opholdt sig nogle dage. En helt almindelig, kedelig brun flyttekasse fra Jem & Fix.

- Jeg ved ikke, hvad der er i den, men jeg ved, hvad han har lovet mig, siger Finn Orvad, mens han begynder at pille ved paplåget.

"Han" er Ernst Trillingsgaard, den mangeårige direktør for Holstebro Hallen, der huskes for at være manden, der fravristede selveste Dirch Passer - men også en masse andre stjerner-  ud af hovedstadens klæbrige og kraftfulde kløer og helt til Vestjylland. Siden fortsatte Trillingsgaard sit virke i Aalborg. Han gik på pension for kort tid siden efter mere end 30 år som direktør for Aalborg Kongres og Kultur Center.

De har kendt hinanden siden 1972, da Finn Orvad som 21-årig kom fra Vejle til Holstebro for at sælge Renault på Nybo Bakke. Biludstillinger foregik i Holstebro Hallen, og dermed var bekendtskabet en realitet. Da Ernst Trillingsgaard i 1985 tog jobbet i Nordjylland, overgik møderne til kun at være tilfældige.

- Men altid med god snak og humor, tilføjer Finn Orvad, der i 2013 gik ind i politik, og som byrådsmedlem var der pludselig en del kongresser i hallen i Aalborg.

Kontakten blev genoptaget, og som om Trillingsgaard ikke var nok i sig selv, var hans kontor hver gang en oplevelse, der var værd at komme efter. Der sad ofte spændende mennesker, og kontoret var meget specielt, husker Finn Orvad. Det var udsmykket af en kunstner. Det havde et køleskab, man ikke umiddelbart kunne se, og en "nødudgang" placeret i et skab, så ingen kunne se den eller kendte til den ud over Trillingsgaard.

Og så var der væggene. De er grunden, til at kassen fra Aalborg i dag står på bilkontoret.

Hvad skal der ske med kassen?
Intentionen har hele tiden været, at befolkningen skulle få gavn af den kasse med især billeder fra Ernst Trillingsgaards møder med berømtheder.Derfor efterspørger Finn Orvad og Bent Tilsted nu, at man kan melde sig til at lade æskens indhold gå på omgang eller at tilbyde den et fast tilholdssted.

På avisens hjemmeside kan du på Facebook deltage i debatten eller komme med dit forslag til, hvor historien om Holstebro kunne høre hjemme.

***

Papkassens låg ryger bestemt, men sikkert op.

Det samme gør Finn Orvads smil.

- Prøv at se her, udbryder han.

Her er bøger, billeder, bladsmøreres bedste beskrivelser og breve. Øverst et personligt brev fra Ernst Trillingsgaard til Finn Orvad.

- Tusind tak for din interesse for fotos med mere. Nu kan I jo se, om I kan bruge dem - ellers bare smid dem væk, står der blandt andet i det håndskrevne brev.

- Det er helt vildt. Jeg vidste ikke, at han ville sende det her. Det bliver jeg faktisk lidt rørt over, siger Finn Orvad, så det er lige før, at også vand i øjnene får lov til at skinne.

- Jeg tror, Ernst har gået rundt og fundet det, han syntes hørte til i Holstebro. Det er jo væggen.

Væggen fra Aalborg. Hver gang Finn Orvad besøgte sin ven, kunne de snakke om væggen, der fra loft til gulv var beklædt med billeder af stjerner fra revyens, musikkens eller filmens verden. Alt sammen sket og fotograferet i Holstebro. Det er til sammen et 20-årigt udsnit af byens liv.

Nu er livet på omkring 50 billeder presset ned i kassen. Der er også et personligt telegram fra selveste Dirch Passer: "Hjertelig tillykke med fru Viby og hr Buster STOP så er den sommer hjemme - din Dirch". Mere står der ikke, den resterende tekst må minderne udfylde.

Finn Orvad graver sig vej ned gennem kassen.

- Her er jo alt. Det er bare historie det her. Det er helt vildt, lyder der dernede fra.

- Jeg vil så gerne finde et billede af Karl Stegger. Han er min yndlingsskuespiller, og jeg bliver altid så glad, når jeg ser ham.

Stegger er der ikke. Der er ellers plads til den tyske sanger Ivan Rebroff. Dronning Ingrid også.

Bent Tilsted dukker op - ikke i kassen, men hos bilforhandleren. Den mangeårige kommunikationsmand har en stor andel i æskens indhold. Det er fra hans pressefotograf-tid for Se & Hør, at de fleste billeder er blevet taget og givet videre til Ernst Trillingsgaard.

- Det begyndte egentlig ved en tilfældighed. Ernst syntes, det var noget værre pral at have sådanne billeder hængende. Det var lidt det modsatte af en selfie - før der var selfies. Han syntes, det var for meget. Han kommer jo fra Jegindø, og han blev aldrig dus med det kamera, kunne aldrig lide det, fortæller Bent Tilsted.

Det er som om, kassens indhold for en stund fortryller Bent Tilsted og Finn Orvad, så de glemmer nutid, sted og journalist. For de uindviedes ører taler de i brudstykker og kodesprog, hvor dechificreringskoden er Ernst Trillingsgaard.

- Poul Reichardt. Han blev eddermame fuld dengang.

- Jeg kender nogle, som simpelthen ikke kom ud til anden halvleg, fordi de i pausen var blevet for fulde på Ernsts kontor. Han satte næsten en ære i det.

Latter får fortryllelsen til at lette.

- Ernsts store styrke var, at det var en mand, man gerne ville opholde sig sammen med. Han gjorde noget ved folk, så man var glad for at være i hans selskab. Det handlede ikke altid om økonomien for kunsterne - de ville også gerne tilbage til Ernst. Den slags kunne ikke lade sig gøre i dag, hvor det hele synes at handle om penge og effektivitet, siger Finn Orvad.

- Tid? Vi så jo aldrig på uret. Alt bliver målt i dag, tilføjer Bent Tilsted.

- Og så er han godt gift, slutter Finn Orvad til lyden af et nyt latterbrøl.

***

Snakken falder på Ivan Rebroff. På billedet sidder han ved en messingplade, som de store kunstnere engang fik sat op ved Den Røde Plads i Holstebro. En slags vestjysk walk of fame. Men den vej syntes byrådet ikke, at man skulle gå, hvilket udløste en protestaktion fra Bent Tilsted, husker han, stadig med en hovedrysten.

Historier som den gemmer kassen på.

Bent Tilsted afbrydes af en Finn Orvad på opdagelse.

- Jeg vil så gerne, at der er et billede af Karl Stegger. Jeg er så glad for Karl Stegger, sukker han.

Victor Borge, Gustav Winkler, Lilly Broberg, Buster Larsen, Erik Påske, Maguerite Viby og Ebbe Rode er der ellers.

- Det her er et aktiv for Holstebro, begynder Bent Tilsted, inden han på ny kortes af, denne gang af jubel.

- Åh, der har vi Karl Stegger! Han har haft så mange kongeroller, men er dybt undervurderet. Der var mange andre, der var gode, men Stegger var lidt overset, synes jeg, siger Finn Orvad med et skinnende smil.

Følelser som mindet om den danske skuespiller skal andre også nyde af, mener han. Derfor skal kassens indhold ud i det fri. Men hvor?

- Det har aldrig været min intention at beholde billederne. Det er noget, alle skal have glæde af, så Holstebros befolkning også får mulighed for at sige ih og åh. Det er jo en del af Holstebros historie, og der er ikke en eneste - selvfølgelig mest over 50 år - der ikke vil få et minde frem ved at se billederne.

- Det skal være et "fald ind-sted". Jeg har stor respekt for lokalhistorisk arkiv, men her kommer man ikke bare lige forbi. Det kunne være en lille café, hvorfra samlingen flytter rundt, foreslår Bent Tilsted.

- Jeg kunne godt tænke mig at se billederne i Musikteatret Holstebro. Det er et naturligt valg, men jeg kan også se andre muligheder som museer eller andet, siger Finn Orvad.  

Da Ernst Trillingsgaard forleden sagde farvel i Aalborg, fik han sin egen plads i Holstebro. Han fik også et farvelkram af Finn Orvad. 

- Ernsts sidste bemærkning til mig, inden jeg kørte hjem, var: "Der fik i mig sgu - men husk der er en kasse på vej til dig."

Den brune, kedelige kasse kom og står indtil videre på hans kontor - med et skinnende indhold.