Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Børn går ikke lige meget i skole: Så stor er forskellen i Holstebro Kommune

Mejrup Skole er en af de skoler, der er længst fremme med at konvertere fra traditionel 45 minutters lektioner til dobbeltmoduler. Her er holdningen, at det gavner indlæringen at begrænse antallet af lærer- og fagskift i løbet af en skoledag. Foto: Morten Stricker
Foto: Morten Stricker

Børn går ikke lige meget i skole: Så stor er forskellen i Holstebro Kommune

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På nogle skoler skal eleverne kapere mange lærer- og fagskift i løbet af en dag, og lektionerne er kortet helt ned til 30 minutter. Andre steder skal børnene holde koncentrationen i 90 minutter. Ekspert advarer.

Børn går ikke lige meget i skole. Langt fra.

Forskellen på de to folkeskoler i Holstebro Kommune, der tilbyder flest og færrest timer, svarer til godt to en halv uges skolegang.

Men forskellene stopper ikke der. Skolerne ser også meget forskelligt på, hvornår og hvor lange pauser eleverne skal have, ligesom lektionslængden varierer voldsomt fra skole til skole, men også hen over skoledagen på den enkelte skole. Danskundervisningen i en 6. klasse kan vare lige fra 30 minutter til halvanden time. Det er også meget normalt at lægge en matematiktime og en tysktime lige efter hinanden - uden et frikvarter imellem de to 45 minutters lektioner.

»Selvfølgelig kan man ikke lave et knivskarpt skift, men jeg oplever ikke, at der opstår ti minutters pauser imellem timerne, men hvis man er meget krakilsk, ja så kan man godt sige, at der måske mangler tre minutter,« siger Martin Lund Faurholt, der er skoleleder i Borbjerg.

Niels Egelund, professor på Danmarks Pædagogiske Universitet, kritiserer skolernes urealistiske skemalægning.

»Jeg kan ikke anbefale 90 minutters lektioner, for det kan hverken lærere eller elever holde ud, og så sker der bare det, at lærerne giver ekstra pausetid midt i timen. Det er ikke korrekt at gøre,« siger Niels Egelund, der er lige så betænkelig ved 30 minutters lektionerne.

»Det er ikke hensigtsmæssigt at gå længere ned end 40 minutter, fordi der altid vil være noget spildtid i forbindelse med, at der skiftes fag og lærer, og man skal ud af klassen og ind igen. Plus den tid, der går med at komme i gang og med at afslutte. Alt sammen kommer til at æde den mere ægte fordybelsestid,« pointerer Niels Egelund, der ikke tøver med at sige, at de afkortede lektioner risikerer at gå ud over indlæringen.