Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bedre salg: Virksomheder uddanner eksportambassadører

Jyden Bur har tidligere brugt Eksport Kredit Fonden, og direktøren Jens Agergaard ser positivt på de nye eksportambassadører. Arkivfoto
Foto: Morten Stricker

Bedre salg: Virksomheder uddanner eksportambassadører

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En lang række banker har fået uddannet »eksportambassadører« der skal gøre det lettere for virksomheder. Hos Jyden Bur har man tidligere benyttet sig af Eksport Kredit Fonden, der er en af initiativtagerene, og her ser man positivt på projektet.

Rådgivning og hjælp, når danske virksomheder vil sælge til udlandet, skal gøres mere sammenhængende med et nyt samarbejde. Eksport Kredit Fonden (EKF) står i samarbejde med Væksthusene, Eksportrådet og IFU for et nyt initiativ, hvor bankrådgivere bliver uddannet til »eksportambassadører«.

Projektet skal gøre det lettere for virksomheder at bruge de redskaber, der findes på området.

Hos Jyden Bur ser man frem til en mere sammenhængende kontakt mellem parterne.

»Det ville være fantastisk for virksomheder, hvis den viden bliver lettere at gå til,« siger Jens Agergaard, direktør i Jyden Bur.

Virksomheden, der ligger i Bur og leverer komponenter til stalde, brugte for godt fire år siden EKF i forbindelse med en ordre i Ukraine. Her oplevede man knas i kommunikationen.

»Det, vi oplevede dengang, var, at banken og EKF havde svært ved at kommunikere og forstå hinandens arbejdsgange,« fortæller Jens Agergaard.

Det er den oplevelse, man vil til livs.

Bedre klædt på

En af de rådgivere, der har været på efteruddannelse er Jette Lind Jørgensen fra Jyske Bank i Holstebro. Hendes oplevelse er, at hun er blevet bedre klædt på til at rådgive kunderne.

»Det betyder, at vores vidensniveau i bankerne er blevet højnet. Jeg har fået meget mere viden om, hvad der er af muligheder for sparring for en virksomhed, der overvejer at starte eksport i et nyt område. Det er noget, virksomhederne kan nyde godt af,« siger Jette Lind Jørgensen.

Eksportmarkedet er en del af dansk erhverv, der bliver mere fokus på, ifølge bankrådgiveren.

»Sådan som markedet er i Danmark, så er væksten til at finde i eksport for mange virksomheder. Det giver god mening, at vores rådgivning på området bliver styrket,« siger Jette Lind Jørgensen.

Skal styrke eksporten

»Formålet med hele projektet er at udbrede viden om, hvilke muligheder eksportører har,« siger Kim Richter, der er direktør for afdelingen for små og mellemstore virksomheder ved EKF.

EKF er en statsejet virksomhed og kan hjælpe virksomheder ved at stille garanti over for en bank, når virksomheden søger finansiering til eksport.

Kim Richter mener, at det er vigtigt, at bankerne er helt opfriskede på, hvem virksomhederne kan gå til.

»Vores mål er at styrke den danske eksport, så det er helt afgørende, at de rådgivere, der er ude i bankerne, kender redskaberne,« fortæller han.

Direktøren mener, at det især kan komme mindre virksomheder til gavn.

»Der er måske færre resurser til at afsøge mulighederne i en lille virksomhed, og derfor er det en stor hjælp for alle parter, at vi rykker tættere sammen,« siger Kim Richter.

Foreløbig har bankrådgivere fra Jyske Bank, Sydbank, Spar Nord, Nykredit, Danske Bank, Nordea og Bank Nordik været på skolebænken - i alt 150 rådgivere har taget efteruddannelsen.

Åbner døre

Jens Agergaard mener, at det vil gøre arbejdet lettere for mange virksomheder, der ikke allerede har stort kendskab til eksport.

»Det er en rigtig positiv udvikling, hvis der bliver en mere sammenhængende arbejdsgang mellem de forskellige parter. Jeg tror, det kan åbne døre for opgaver, som virksomheder ellers ville fravælge,« siger han.